Re: [ITPOLITIK] Telenor kal t inn på teppet - Vil selge internettrafikk

On Wed, Jun 27, 2007 at 11:44:44AM +0200, Peter Maersk-Moller wrote:
> Hej Per
>
> Multicast er en effektiv maade at dele data med andre paa, lidt som peer
> to peer, men mere effektivt.
>
> Multicast er perfekt til broadcast som du enten kan modtage eller selv
> blive en broadcaster. Du har saa ikke adgang til at det der sendes i
> multicast paa Internettets backbone. Det kan man nok leve med, lige som
> de fleste af os det meste af tiden kan leve med v ia Internettet ikke at
> kunne naa Sydamerika, eller Australien, eller Rusland, eller Asien eller
> maaske Frankrig, eller Spanien eller ..... etc.

Hmm, er multicast en teknologi som er brugbar på dagens internet?
jeg tror at der er for mange udbydere som ikke tillader multicast til,
at man kan bruge det som teknologi til udsendelse af video mm.

Noget andet er at telenor går ud af den norske NIX. TDC har allerede
gjort det herhjemme. de er ikke på den danske DIX. Og har vi hørt noget
om dette? Jeg har kun hørt via specielle kanaler.

Og ellers? Ja, man skal betale rimeligt store trafikafgifter for at
kommunikere med resten af verden. Selv om det nok egentlig er resten af
verden der burde betale for at kommunikere med os. Eller hur?

Hilsen
keld