Re: [ITPOLITIK] Vedr.: [ITPOLITIK] Helsidesannonce i et par dagblade

Thøger Eskildsen skrev:
> Har jeg ret eller har jeg misforstået noget?

Jeg tror, at du har ret.
Det der er pointen er jo ikke, at ODF er en fuldt færdig, altdækkende
standard, men at ODF er underlagt en åben proces som alle kan bidrage
til - hvis de vil og har evnerne.

Argumenterne mod OOXML er for mig at se tre:
1. Den indeholder muligheden for at anvende binære, lukkede formater,
som ingen andre kan/må benytte
2. Der er ikke tale om en åben standard.
3. Den forsøges presset igennem på kort tid, hvilket ikke giver mulighed
for at undersøge alle aspekter ordentligt.

Jeg tror ikke, at der er nogen, der ville protestere over OOXML, hvis
punkt 1 og 2 blev løst - vi ønsker alle at få så god en åben standard
som muligt, og er OOXML bedre end ODF så lad os bruge den. Mit gæt er,
at der ville gå meget kort tid inden de forskellige OSS tekstbehandlere
kunne arbejde med OOXML dokumenter, så hvad det angår er jeg heller ikke
nervøs.

Når nu der er afsat så kort tid til godkendelsesprocessen, hvorfor så
jappe en dansk beslutning igennem midt i forløbet, og på et tidspunkt
hvor en række lande gør indsigelse mod godkendelsen af OOXML, og en
endelige godkendelse derfor er tvivlsom?

Samtlige de punkter der nævnes i artiklen giver bestemt anledning til
eftertanke, og viser efter min mening en meget god grund til at få taget
ODF op til revision og videreudvikling, men ODF er rent faktisk den
eneste standard, der eksisterer og derfor det eneste mulige valg, når
der skal vælges mellem åbne standarder. Er den for dårlig til at kunne
opfylde behovet, så er alternativet ikke at benytte åbne standarder i
den offentlige forvaltning - længere er den ikke.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-06-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]