Re: [ITPOLITIK] Kritikpunkter til Rambøll rappporter?

"E. Sjørlund" wrote:
> http://sourceforge.net/projects/odf-converter
>
> Linket giver et plugin, som tillader word at arbejde med ODF.

Dette er det plugin MS har finansieret. Så vidt jeg kan vurdere uden at have
testet nogen af dem er det bedre at bruge SUNs plugin, da det kan gøre ODF
til standard-format i MSO - og genbruger OOo-kode og dermed skulle fungere
aldeles glimrende med OOo. Til gengæld er det vist kun ODF-converter der
giver OOXML-support også - hvis man er interesseret i det.
http://www.sun.com/software/star/openoffice/

Rapporten opfører udrulning af plugins og konverteringsprogrammer - og
omtaler flere gange "opgraderede versioner af kontorpakker" - så jeg tror
at de regner med flittig brug af plugins - nok endda i højere grad en
opdatering til MSO 2007. Men det er heller ikke helt klart for mig præcis
hvad de forestiller sig.

Dog gør de en del ud af at sige at udgifterne afhænger meget af hvordan den
enkelte myndighed håndterer kravet (skift til OOo eller ej). Hvor de siger
at det vil give større licens-besparelser, men også større udgifter til
efteruddannelse.

> Det betyder, hvis jeg har forstået det ret, at der alene er tale om at
> gemme sine reviderede dokumenter i ODF formatet. Hvor er omkostningerne?

Igen, er det heller ikke 100% klart for mig. Men jeg tror at en af årsagerne
er at ODF er inkompatibelt med doc(x) - og da man vil have mange af disse i
forvejen, samt modtage mange af dem vil man skulle tilpasse lidt manuelt
når formattering o.l. går tabt.

Men det er en god pointe, en stor del af de udgifter de regner med er til
konvertering af modtagede dokumenter. I et tilfælde hvor en myndighed
bruger MSO + ODF-plugin vil der ikke være behov for nogen konvertering af
et modtaget dokument i doc(x)-format.

> Eksisterende dokumenter skal jo kun konverteres i det omfang de skal
> gemmes eller sendes til andre. Den proces er da den samme uanset om de
> skal konverteres til OOXML eller ODF.

De antager tilsyneladende at doc -> docx-konvertering altid er 100%
problemfrit. Det virker usandsynligt, ofte vil selv doc -> doc kræve lidt
manuel tilretning - afhængigt af om man har de samme fonte, typografi usw.

--
openSUSE begynderguide: http://suse.linuxin.dk

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-06-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]