Re: [ITPOLITIK] Kritikpunkter til Rambøll rappporter?

Jesper Krogh wrote:
> Er der ikke nogle der har lyst til at hjælpe til med at læse Rambøll
> rapporterne igennem og komme med kritikpunkter.

1) Rapport om økonomiske konsekvenser med to standarder:

* "Formatet (ODF) understøtter kontorpakkerne OpenOffice og Staroffice" (s.
33). Det er vel omvendt - og formatet understøttes også af KOffice, Google
docs, NeoOffice m.fl.
http://opendocumentfellowship.org/applications

WordPerfect og Lotus Notes er på vej.

* Det er positivt at det forudsættes at modtagende myndighed _skal_ kunne
modtage begge formater (s. 35).

* De antager et tidsforbrug på nul til konvertering af *.doc -> *.docx. Jeg
tror ikke der endnu har været en opgradering af MSO hvor alle dokumenter
har kunnet overføres 100% problemfrit. (s. 36)

* (måske) "Kun omkostninger til tekniske kompetencer ved skift til OOo" (s.
37). Et skift til MSO 2007 vil kræve efteruddannelse af personale grundet
helt nyt og anderledes interface.

* To standarder vil mere eller mindre tvinge alle leverandører til at
undersøtte begge formater - enten "native" eller via plugins. Den
ekstraomkostning for leverandører vil kunderne i sidste ende skulle betale.

2) Rapport om ODF alene

* (måske) Jeg synes det er ret mystisk at de kun beskæftiger sig med
tekstbehandlingsdokumenter - og ikke regneark, databaser osv. (s. 8)
Omkostningerne ville nok eskalere hvis de gjorde - men det virker mystisk
at regneark ikke skal udveksles i et åbent format.

3) Generelt

* Omkostningerne til "øget kompleksitet" vurderes ens i begge scenarier -
man skulle dog mene at kompleksiteten er større ved to parralle standarder.

* 180-41,5 = 138,5 millioner, over 5 år, fordelt på stat, regioner og
kommuner er peanuts. De politiske mål om øget konkurrence og valgfrihed for
borgere bør veje tungere end økonomiske udgifter i den størrelsesorden.
Dertil kommer at over en periode større en 5 år vil ODF give større
besparelser end en situation med to standarder - grundet større
licensbesparelser. Samt at udgifterne til konvertering som er den
væsentligst forkel er meget usikre.

* Det er sandsynligt at ODF vil give større gevinster ved øget konkurrence
end en situation med to standarder, hvor OOXML er de facto standard. Det er
svært at forestille sig at kontorpakker som ikke understøtter begge
formater enten native eller med plugins vil kunne tages i betragtning - det
udelukker mindre leverandører, som ikke har ressourcerne til at
implementere det enorme og komplekse OOXML-format, f.eks. KOffice eller
Abiword  - og giver dermed mindre konkurrence.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-06-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]