Re: [ITPOLITIK] IT-ordfører til møde om B103

On Tuesday 08 May 2007, Jesper Krogh wrote:
> Det ser ud til at Helge Sander stadig lægger op til at vælge 2
> dokumentformater.
>
> http://www.version2.dk/artikel/2390
>
> Har vi nogen mulighed for at stille noget op? Kan vi polere vores
> skarpeste argumenter af og sende dem til IT-ordførerene.. der står ikke
> noget om hvornår mødet er.

Jeg går og grubler over nogle uafklarede tanker og spørgsmål vedrørende denne
diskussion.

Forslaget om 2 dokumentformater, lægger det op til en "både og" eller
en "enten eller" løsning. Altså at offentlige institutioner skal stille
dokumenter til rådighed i *både* ODF og OOXML? Eller er det at offentlige
institutioner kan vælge at stille dokumenter til rådighed i *enten* ODF eller
OOXML? Hvis det er "enten eller" er det jo meget sandsynligt at OOXML ender
som de facto standard qua MS Office's udbredelse.

Formålet med B103 er det ikke netop at *bryde* "vendor lock-in" / monopoler og
skabe konkurrence på softwareområdet? Men når jeg så læser om OOXML på nettet
så synes jeg, at jeg mellem linjerne kan læse OOXML kun er en semi-åben
standard. At dele af den skulle referere til MS Office-formater, som fortsat
er "black box" for andre end Microsoft.

Det store spørgsmål er om der findes nogen understøttelse af OOXML *uden* for
Microsoft's domæne (heriblandt Novell, som har en eller anden obskur aftale
med Microsoft). Findes der nogen fri implementering af OOXML til fx Open
Office, arbejdes der på nogen... eller kan det overhovedet realiseres qua
referencerne til MS Office-formatet?

Det jeg frygter - med mindre der er noget jeg ha misset - er at vedtagelse af
2 format-løsningen udvikler sig til at OOXML udvikler sig til de facto
standard, hvilket igen resultere at Microsoft kan fastholde sit monopol,
hvilket så igen betyder at B103 reelt bliver uden betydning.

Nogen, fortæl mig at jeg tager fejl!

Bjarne

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-06-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]