Re: [ITPOLITIK] Høringssvar: "Anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige"

Martin Schlander skrev:

Som resultat af de to ovenstående forhold har jeg skrevet et udkast til et
høringssvar. Vi vil tilbyde DKUUG, KLID, ALSLUG, FLUG, SFLUG, ØJLUG, AaUUG,
DTU-LUG, MVJ-LUG, IT-politisk forening og MozillaDanmark at være
medafsendere. Er der andre organisationer der bør inviteres?

Se evt DK under: http://www.odfalliance.org/members.php?id=3

Jeg er desuden lidt i tvivl om vi bør benytte lejligheden til at sætte nogle
ting på plads omkring digital signatur?

Signaturen er nævnt i rapporten, men det tyder på at den efter ITST's
opfattelse allerede tilfredsstillende overholder en international standard
kaldet OCES. Jeg ved selv meget lidt om det - men efter hvad jeg hører
rundt omkring kan man aktuelt kun installere den digitale signatur med brug
af Internet Explorer - og efterfølgende kan man kun med besvær og
uofficielle scripts konvertere signaturen til brug med Firefox - dertil
kommer så at signaturen ikke er brugbar på alle sider med Linux/Firefox -
men det er vel ikke signaturens skyld som sådan. Er det en korrekt status?

OCES er X.509 certifikater. Hvilke informationer, der skal være inden i et certifikat, fx CPR-nummer er specificeret efter danske forhold.
TDC har ifølge kontrakt med ministeriet stået bag en Open Source implementering af bl.a. installerings og signeringsværktøjer. http://www.openoces.org/

Jeg har selv installeret signaturen på Firefox på Linux uden større problemer. Jeg har sendt krypterede emails med den digitale signatur med Thunderbird (og vist også KMail).

ODF var den første
standard, selvom den stadig er meget ung findes der allerede adskillige
uafhængige implementationer (f.eks. OpenOffice.org, NeoOffice, Koffice og
olinetjenesten Writely)
Lotus Notes skal med. Måske også Abiword.

Microsoft, der leverer den
dominerende kontorpakke, har af strategiske årsager fravalgt at understøtte
ODF,

Men har dog financieret odf-converter.sourceforge.net. Dvs, de er i besiddelse af den tilstrækkelige teknologi til at understøtte ODF i MS Word.

men der findes flere konverteringsprogrammer som er gratis der kan
klare opgaven.