Re: [ITPOLITIK] Høringssvar: "Anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige"

Martin Schlander wrote:

Godt initiativ.
 Lidt til overvejelse:

> Vi ser ingen grund til at det offentlige støtter to forskellige
<snip>
> er ISO-certificeret og er allerede vedtaget som officiel standard i en
> række lande, herunder store EU-lande.
+ som x,y,x
> Microsoft, der leverer den
> dominerende kontorpakke, har af strategiske årsager fravalgt at understøtte
> ODF, men der findes flere konverteringsprogrammer som er gratis der kan
> klare opgaven.

... ODF, men der findes flere gratis konverteringsprogrammer, der kan
løse opgaven.

Det næste afsnit virker lidt rodet. Et format praler ikke, det gør
muligvis firmaet, der har defineret det. Omfanget af papirarbejdet bag
en ansøgning om standardisering er heller ikke relevant i denne
sammenhæng, jeg er sikker på, at der er andre standarder, der også har
en ganske omfattende dokumentation, og for mig som borger er 700 og 6000
hip som hap, det er alt for meget at tygge sig igennem alligevel, og
helt sikkert alt for teknisk.

> [...]
> af flere uafhængige implementationer som en del af en definition af åbne
> standarder. Kommende implementationer er annonceret, men de findes ikke
> endnu. Om der vil komme implementationer, som er gratis, til alle platforme
> er tvivlsomt. Ikke mindst når man tager i betragtning at specifikationerne
> har et omfang af ca. 6000 sider (ODF-specifikationerne er ca. 700 sider til
> sammenligning), de få personer der har vovet sig ud i at studere de 6000
> sider rapporterer om modstridende specifikationer og det er tvivlsomt om
> standarden opnår den ISO-certificering der er ansøgt om.
Måske blot noget i retning af:
OpenXML er ikke en ISO-standard. Formatet bygger på lukkede formater for
at kunne opfylde et ønske fra Microsoft om bagudkompabilitet, men netop
dette forhold gør, at det er meget tvivlsomt om det nogen sinde vil
kunne opnå en ISO-godkendelse.

> Ved at give offentlige myndigheder frit valg mellem ODF og OpenXML, uden
> først at sikre sig, at der findes flere uafhængige og gerne gratis
> implementationer af OpenXML til en mangfoldighed af platforme, risikerer
> man at vanens magt fører til at størstedelen af offentlige myndigheder vil
> vælge OpenXML, som ligger nærmest hvad de tidligere har anvendt, og
> resultatet heraf kan være at målsætningen om at give borgerne større
> valgfrihed ikke opfyldes.
(erstattes måske af)
Eftersom alle nyere tekstbehandlingsprogrammer fra Microsoft allerede
gratis kan bringes til håndtere ODF-formatet, ser vi ingen grund til at
blande OpenXML ind i beslutningsprocessen. Alle offentlige myndigheder
kan uden omkostning skifte til ODF, og alle borgere med adgang til en
computer vil gratisk kunne læse de informationer, det offentlige
udsender i ODF-formatet.

(resten som det er nu)