Re: [ITPOLITIK] lavere beskatning på patentroyalties

Andreas Bach Aaen wrote:

> - og det er altså dette kapløb om lavere skat (for store koncerner), som
> Danmark nu også deltager i, da vi i øjeblikket er ramt hårdt af
> transferpricing. Ingen store internationale koncerner med respekt for sig
> selv har overskud i deres danske afdeling. Nu er det blot meningen af det
> skal gå ud over nogle andre.
>
> Den med patenter er grov. Store IT virksomheder vil satse endnu mere på
> softwarepatenter, blot for at betale en lavere skattesats. Det store grå
> felt af ulovlige softwarepatenter i Europa vil blive meget større med
> denne slags skattelove.

1. Jeg tror at det er svært at gøre noget ved da det handler om patenter
generelt - ikke specielt swpat.

2. Jeg er ikke ganske overbevist om at patenter er andet end en lille brik i
det store skatte"svindel" spil for multinationale selskaber.

Flemming