Re: [ITPOLITIK] Københavns kommune skal s kære ned få folkeskolen

On 2/5/07, Thor Dekov Buur <sslug@sslug> wrote:

> Jeg tror helt klart, der skal satses på OOo i første omgang. Det kan
> køre på de eksisterende windowsinstallationer og kan deles gratis ud til
> alle. I modsætning til fx MS Office, hvor man reelt pålægger
> eleverne/forældrene at købe en licens. Hvis OOo kan få succes, er vi
> nået langt.
>
> Hvis vi skal trænge igennem til politikerne og skolerne, skal vi komme
> med et konkret forslag, der omfatter præsentation af programmet, hvordan
> det kan bruges til MS-formater, hvordan man skifter og ikke mindst en
> eller anden form for support/hotline.

> [...]

Ja, vi skal jo nok desværre ikke regne med, at danske myndigheder vil
gå samme vej foreløbig som Extremadura i Spanien, hvor de har skiftet
samtlige PC'er til Linux og
ODF som en del af en større indsats for "teknologisk alfabetisering".

Men hvis vi skal snakke licens- og hardwareudgifter, kunne man også
påpege en sammenhæng som den, der ses i vedhæftede tegning - hvis man
mao. bruger Edubuntu eller Skolelinux til at have alle data og
programmer på  en central server med "dumme"  klienter, er der
*virkelig* penge at hente. (Se denne artikel for en gennemgang af en
Edubuntu-løsning:
http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/linux_terminal_server ).

Det ville selvfølgelig kræve en engangsinvestering i hardware og
personale at komme i gang (1 stk. Linux-systemadministrator eller
kursus til et par stykker fra PC-support), men når det først var oppe
at køre, ville kommunerne klart spare penge på både kort og langt
sigt.

Og så er der det argument, de også bruger f.eks. i Extremadura: FOSS
er ikke kun gratis, det er også frit - og giver brugerne adgang til en
hel verden af software, som de frit kan bruge uden at spekulere over,
om de nu kommer til at piratkopiere eler hoste op med en masse penge
til licenser (http://www.nccextremadura.org/).
--
http://www.modspil.dk
- fordi tiden kræver et MODSPIL!