[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive]![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
On Mon, 27 Nov 2006 13:01:42 +0100, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug> wrote: >On Mon, Nov 27, 2006 at 01:51:52AM +0100, Kurt Frederiksen wrote: >> On Sun, 26 Nov 2006 15:16:51 +0100, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug> >> wrote: >> >> >Men besparelsen ligger langtfra bare i mindre udgifter til licenser. >> >Totalt set skulle man kunne spare ca 50 % ved at bruge SkoleLinux >> >og det gælder vel også edubuntu. Og de fleste af besparelserne ligger på >> >mandskab, fordi Skolelinux er langt mere effiktiv at administrere. >> > >> >http://www.becta.org.uk/corporate/publications/documents/BEC5606_Full_report18.pdf >> >http://developer.skolelinux.no/artikler/brukt_pc_skolemag.html >> >> Jeg har lig skimmet de to tekster gennem. Så vidt jeg kan se taler man >> om skoler med omkring 50 pc'er hvor man bruger "gamle" maskiner. >> >> Det er langt fra min verden. Vi har ca. 1000 klient pc'er fordelt på >> hele skolen. Vi kan ikke drive det fornuftet på aflagte maskiner >> uanset hvilket system der ligger på dem. Selv om vi ikke har maskiner >> der er over 3 år gamle har vi fejl på 2-3 pr. uge. Dette tal er >> udelukkende hardware fejl og langt mindre end for bare nogle år siden. > >med priserne i dag på hardware der er ikke den store forskel på at købe nyt >og bruge gammelt. Noget dyrere, ja, men stadig måske 30 % besparelse. Jeg kan ikke lige se hvor de 30% kommer i denne sammenhæng, hvis det ikke er den længere levetid på udstyr man tænker på. Jeg var måske ikke nøjagtig nok i beskrivelsen. Vi Kører kun med udstyr der er serverce aftale på, hvilket i de fleste tilfælde betyder udstyr der er under 3-4 år gammelt. Af erfaring har vi lært at udstyr der er ældre end det fejler med væsentligt større frekvens og bliver derfor arbejdstungt. Det er vigtigt for os at maskiner er ens i hvertfald klassevis, da det letter administrationen på en lang række punkter. >> Alt det som ikke har noget med softwaren at gøre, er det mest >> arbejdstunge. Jeg har derfor svært ved at se hvordan vi skulle kunne >> spare 3,25 person væk, ved at skifte softwareplatform. > >Tjoe, det er jo dig der har skoen på og véd hvor den trykker. >De ting du nævner er jeg enig i at der ikke er nogen særlig forskel mht >platform. Men hvad koster brugeradministration, og licensadministration, >og oprydning omkring programmer hos jer? Det er næsten gratis i dag. Brugeradministrationen består af oprettelse og slettelse af elever som sker automatisk på grundlag af administrative rutiner omkring tilmeldig og udmeldelse af skolen. Tilbage er vedligehold af eksisterende brugere, hvor det mest almidelige er skift af glemte kodeord o.l. Licensadministrationen er heller ikke voldsom stor i dag. I de fleste tilfælde angiver vi hvor mange vi skal bruge og betaler ud fra det. I andre tilfælde har vi en licens server, som holder styr på hvilke og hvor mange licenser vi har i brug. En gang om året skal de så fornyes og det kræver selvfølgelig lidt arbejde men ikke det helt store. Det skal nok siges at for bare et par år siden var det helt anderledens besværligt. Oprydning omkring programmer sker ved at vi fra centralt hold reinstallerer maskinerne rund om på skolen. Det sker i faste rutiner omkring ferier og eksamentidspunterne. Det er en næsten fuldautomatisk rutine, som også bruges når enkelte maskiner fejler. Igen er det meget anderledens end for bare et par år siden. -- Med venlig hilsen Kurt Frederiksen Roskilde
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||
|
||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |