Re: [ITPOLITIK] Overklistre t net med "Microsoft Office System nye filformater er åben standard"

On Mon, Nov 27, 2006 at 06:28:09PM +0000, Jesper Krogh wrote:
> Hvis man har været lidt på diverse nyhedssites idag, så kan man se
> bannerannoncere med teksten:
>
> "Microsoft Office System nye filformater er åben standard".
>
> Jeg tror jeg fanger budskabet, selvom jeg savner et par bogstaver for at
> få det til at være en korrekt sætning på dansk.
>
> Men altså.. Det er jo _ikke_ en åben standard, den er endnu ikke
> godkendt i Ecma (ifølge Keld). Så er dette bare et forsøg på at "tale
> det til at være en åben standard".
>
> Hvordan slår vi hårdere på definitionerne af en "åben standard"?

> [...]

IETF-standarder mener jeg også skal være med i kategorien "Åbne
Standarder".  Og IEEE. Og så er der standarder fra ISO som har patenter
i sig, og som jeg derfor ikke vil kalde en åben standard.

Men måske at sige, ISO, IETF og IEEE standarder som åbne, er måske en
vej frem

Hilsen
keld