Re: [ITPOLITIK] gymnasierne kan blive grosted for Linux

On Sat, 25 Nov 2006 18:29:39 +0100, "E. Sjørlund" <sslug@sslug>
wrote:

>Jeg tror, at det i langt højere grad er manglen på relevante
>undervisningsprogrammer, der driver beslutningen.
>Orpheus pakken indeholder på godt og ondt en masse programmer, som ikke
>eller kun med besvær kan installeres under Linux.

Jeg tror du har fat en en ting her, men først og fremmest er vi op
imod den menneskelige natur. Der  er kastet enorme resource efter
windows installationerne i form af arbejdstid og Microsoft
certificerings kurser og så vil vi komme og sige at det har været
unødvendigt og at de kan få det hele næsten gratis?

Hvem vil være den der går ind til chefen og siger, at de milioner der
er kastet efter medarbejderne i form af MS certificering er spildt og
helt unødvendigt, når man selv er en af dem der har modtaget de
kurser?

Besparelserne er også til at overse på kort sigt. Enhver besparelse på
software siden bliver de første år ædt op af medarbejdes omskoling og
mere arbejde med omlæggelse til nye systemer.

Man må også forvente en eksplosion i brugen af konsulent timer i
opstarts fasen.

Og glem endelige ikke at ledere også skal have en, de kan give skylden
hvis det hele fejler. Det er nødvendig med et rimelig kendt
konsulenthus til at sige god for løsningen, som de kan give skylden
hvis det går galt.

Lad være med at blive forblændet af license besparelsen. Den udgør i
bedste fald omkring 2% og i skoleverdenen måske så lidt som 0.25% på
grund af div. aftaler f.eks. SKI aftalen.

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen