Re: [ITPOLITIK] gymnasierne kan blive grosted for Linux

Keld Jørn Simonsen wrote:
Disclaimer: undertegnede er gymnasieelev, og _har_ haft en del problemer når
der skulle snakkes med skolens it-systemer.
> Måske nogen kampagner. Kontakt til deres foreninger. Er der ikke nogen
> her på listen der har kontakt til gymnasielærere?
Lærerne har intet med sagen at gøre, og har heller ikke meget at skulle have
sagt. De fleste gymnasier har efterhånden så meget it, at de har en person
ansat, udelukkende til at administrere det. Lærerne får så udleverede
laptops og der er maskiner rundt omkring på skolen, men i sidste ende, er
det administratoren, der hænger på support af de mange maskiner.
Selvfølgelig kan man argumentere for at det er et ledelsesspørgsmål, men
ledelsen vil i langt det fleste tilfælde lade den ansatte person bestemme
suverænt, og så ellers bare punge ud... også selvom de er klar over at der
findes et frit alternativ, som potentielt _kunne_ være billigere i drift.

Naturligvis kan man lave en kampagne, men i mine øjne vil det være spildt
krudt, da beslutningen i sidste ende alligevel hviler på den, til formålet,
ansatte person.

Endeligt er der også de noget specielle krav at tage højde for. Mit
gymnasium er forholdsvist nyt (4 år) og har derfor en del fancy ting (som
flere ældre gymnasier dog også har investeret i). Heriblandt er nogle
såkaldte activboards, elektroniske tavler, der kobles til lærerens comuter
hvorefter man både kan tegne på den fra computeren, og gemme tavlen (samt
en masse andre smarte ting - det er faktisk ret fedt at lege med). Jeg
tvivler på at ting som dette er understøttet i linux.

> ja, det var da en begyndelse.
Det her er straks en mere sandsynlig vej. Flere af mine lærere har ønsket at
stifte nærmere bekendtskab med firefox, openoffice og nogle af de andre
frie programmer, efter at de har set dem anvendt i undervisningen (primært
af mig selv). At installere et program på deres computer, betragter de
fleste som forholdsvist harmløst (der ligger meget skrammel på
gymnasielæreres maskiner), men hvis du foreslår dem at skifte over til
linux, er svaret bare at det er administratorens valg.
Dog har førnævnte programmel, samt diverse andre demonstrationer ført til at
jeg har udleveret cd-ere til et par af mine lærere.
Men igen tror jeg ikke at en kampagne er nogen løsning, og der er i hvert
fald ikke nogen speciel anledning til det nu. For de fleste lærere markerer
overgangen til selveje ikke de store omvvæltninger hvad deres pc-ere angår.
De fortsætter med at crashe midt i undervisningen, fryse på kritiske
tidspunkter, fejle til de opgaver de er i gang med, afbryde med irriterende
påmindelser om opdateringer og meget andet. Og vi fortsætter med at udnytte
disse problemer, til at oplyse folk om opensource, bid for bid.
--
//anders