Re: [ITPOLITIK] S er det en realitet

On Wednesday 22 November 2006 23:43, Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> juristeri, så almindelige mennesker alligevel ikke kan følge med.
>
> Mit oprindelige indlæg gik også på det principielle, da der med denne
> fogeretsdom er åbnet mulighed for, at enhver interessent i en sag kan
> påberåbe sig, at deres retmæssige ejendom bliver krænket af en specifik
> side på nettet, desuagtet at pågældende side kun findes ulovlig i danmark.
> Det kan så være, hvad det er. Det der gør mig bekymret er dommens
> konsekvenser:
>
> 1) På en side foregår der, efter dansk lov noget ulovligt.

Der er ingen dom til at understøtte den påstand.

Forbrugerrådets og Forbrugerstyrelsens jurister har tidligere sagt god for
allofmp3.com's lovlighed.

> 2) En partsinteressent stævner en eller flere ISP for at få lukket
> adgangen
> 3) Med ovennævnte sag som præcedens bliver ISP fundet medskyldig i den
> ulovlige handling, og bliver pålagt, for ikke selv efterfølgende at blive
> tiltalt, at forhindre deres kunders adgang til siden

a) der er ingen dom for nogen ulovlig handling og b) der er derfor ingen der
er fundet medskyldig.

Hvad der er uhyggeligt her er at Tele2 et al, *frivilligt* har valgt er følge
fogedretten afgørelse og danse efter IFPI's pibe. Dvs. der foreligger *ingen*
dom, så præcedens her er at vi - som forbrugere - er ude i et juridisk
gråzone-område.

Bjarne