Lukkede specifcationer for hardware

Jeg er ved at være godt træt af firmaer som f.eks. nVidia, ATI, Intel og andre hardware fabrikanter. Javel, de leverer driver til linux, men kun til x86 og x86_64 -- og ofte af en så ringe kvalitet at det er til at få kramper af, og med en bugliste der er så lang at windows ville rødme.

Overdrivelse frem for forståelse, men faktum er nu alligevel at selvom disse firmaer leverer drivere til Linux, så er de langt under standard for linux drivere og kræver ofte at man installere en firmware (hvad ikke altid er lige åbenlyst) og ofte at man kun har noget meget specielt software installeret (f.eks. virker nVidias drivere sjældent på ny kernels og de bliver ikke fikset før den næste version!).

Det vil jeg have lavet om på. Jeg stoler ikke på at disse firmaer selv er istand til at levere de drivere som vi skal bruge, og desuden bryder jeg mig ikke om at have en driver på min computer som jeg ikke ved hvad laverr.

Jeg foreslår derfor en ekstremt aggressiv adfærd overfor disse firmaer. Mit forslag er at vi, som borger i verden, prøver at få formuleret en lov der gør det ulovligt at producere og sælge computer udstyr til den brede befolkning uden samtidig at give samme befolkning muliged for at lave drivere som er mindst lige så gode som dem firmaet selv kunne lave, selv.

At forsøge at få det gennemført i Danmark er urealistisk -- ikke fordi det ikke kan lade sige gøre (selvom det bliver ekstremt svært med den nuværende regering), men fordi der ikke vil være nogen der vil tage sig af det (Danmark er for lille et marked). WTO er derfor mit mål. Hvis WTO kræver af alle lande at sådan dokumentation bliver stilt til rådighed så kan det måske lade sig gøre. Problemet er igen at WTO primært bliver styret af lande der ingen interesse har i at sådan dokumenation bliver frigivet, da det vil ødelægge deres chancer for at bibeholde deres markedsandele. Faktum er dog at hvis alle skal frigive dokumentation så vil ingen få nogen særlige fordele eller ulemper, og det vil faktisk være muligt at oprethold en patentlovgivning af den type som f.eks. var foreslået i EU -- ellers vil det være umuligt da man ikke kan se hvordan tingene hænger sammen.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-11-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]