Penge lugter [was] Gyldendal om Wikipedia

    HVAD vil der ske,
    når wikipedia ikke kan klare sig uden økonomisk støtte?

Tak til Jim Oksvold for et meget interessant indlæg i den tråd,
som jeg refererer til. Det er nogle stærke beviser på, at wikipedia
er vokset ud over famlestadiet. Det er været fantastisk, at man
kunne tillade anonyme bidrag. Så længe der er hoveder nok til at
holde spam-fabrikanter i ave, så går det, men det må være en skrøbelig
balance.

Jeg tillader mig en sidebemærkning her:

> For 8 millioner saa kunne det blitt noen artikler paa
> Den Danske Wikipediske Encyklopaedi :-)
> Augustinusfonden boer kjenne sin besoekelsestid
> naar de deler ut penger til proprietaere konkurrenter
> i det frie markedet som krever DKK 500 per aar.

Elgaard har i den anden tråd afsløret, hvorfra Augustinus-fonden
får sine midler (nemlig fra tobaksrygerne). Derfor er det ikke
svært at forstå, hvorfor det er så vigtigt for dette firma at
støtte kultur og andre "image-building" aktiviteter.

Man skal være meget karakterfast for ikke at modtage støtte til
fx. udgivelsen af en skelsættende forskning indenfor
musikvidenskab, som man ikke kan få støtte til andre steder. Jeg
havde engang den glæde at Peter Ryom fortalte lidt om en seance
med Augustinus fonden og en ledende persons syn på tobaksrygning,
men desværre forstod jeg ikke rækkevidden af det dengang.

Angående subject, så var det vist en Romersk skat på
gadetoiletter, som blev kritiseret af en politiker. Svaret på
kritikken var (naturligvis:-) "Penge lugter ikke". Gang på gang er
det imidlertid vist, at historieforskning (eller
skandalejournalistik, kriminalefterforskning og beslægtede
aktiviteter) blot skal følge pengestrømmen.