Re: [ITPOLITIK] Morten Helveg og åbne standarder

On Fri, Jan 27, 2006 at 09:19:52PM +0100, Niels Elgaard Larsen wrote:

> POSIX 1003.1 er fra 1990.
>
> Linus ledte forgæves efter den i 1991: "I'm interested in the posix
> standard definition. Could somebody please point me to a (preferably)
> machine-readable format of the latest posix rules? Ftp-sites would be
> nice."

Ja, det er rigtigt at POSIX 1 er fra ca 1990.
POSIX 2 er derimod fra 1992/1993.

Jeg kan sige at alle organisationerne bag aaben-standard.dk er enige om
at det vil være godt at standarder er frit tilgængelige på nettet,
og det faktisk er en anbefaling som vi tilføjer de tre krav i definitionen,
senest i vores papir til konferencen om Åbne Standarder på Christiansborg
sidste fredag, med teksten:

> [...]
>
>  1: Veldokumenteret med den fuldstændige specifikation offentligt tilgængelig.
>  2: Frit implementerbar uden økonomiske, politiske eller juridiske begrænsninger
>     på implementation og anvendelse.
>  3: Standardiseret og vedligeholdt i et åbent forum (en såkaldt
>     "standardiseringsorganisation") via en åben proces.
>
> Denne definition findes på http://www.aabne-standarder.dk og ligger iøvrigt
> tæt op ad en definition fra EU. Derudover anbefaler DKUUG at alle åbne
> standarder skal være frit tilgængelige på internettet.

Jeg kan også fortælle, at jeg personligt anskaffede POSIX-standarderne i papirform
fra Dansk Standard og sendte dem med post til udvalgte Open Source-folk, ca 1992.
Jeg kunne jo få standarderne gratis fra Dansk Standard, da jeg deltog i
arbejdet. Og jeg kunne godt betale for portoen.

Det er klart at problemet med dyre ISO-standarder er reelt, men det har
så været vores vurdering da vi lavede definitionen, at det ikke reelt
har været en hindring for implementering.

Det andet er at vi ville have at defintionen af "åbne standarder" var
bagud kompatibel med tidligere tiders definition af åbne standarder, og
det er klart at "åbne standarder" for ti eller tyve år siden ikke krævede
at en standard var gratis tilgængelig.

Hilsen
keld