Re: [ITPOLITIK] Morten Helveg og åbne standa rder

Egon Andersen wrote:
> Niels Elgaard Larsen wrote:

> Konsekvensen af det du skriver er at hverken "C" eller "POSIX" er "åbne
> standarder". Hmm. Det meste af Linux bygger altså på *ikke-åbne*
> standarder. Interessant tolkning må jeg nok sige!

"bygger på" er jo et meget udflydende begreb.

Linux kernen er skrevet til GCC og GCC-lignende oversættere, ikke til ANSI
eller ISO C.

Hvis jeg laver en "Niels Elgaard" C standard, betyder det jo heller ikke at
kernen bygger på min standard.

Selvom ISO og ANSI C ikke er åbne, kan der jo godt være andre åbne C standarder.

Jeg synes, det er fornuftigt nok at prøve at gøre Linuxkernen POSIX compliant,
 men det gør ikke POSIX til en åben standard, og lukketheden er problematisk.
Linux skrev i 1992

==
I made linux as conformant to standards as I knew how (without having any
POSIX standard in front of me). Porting things to linux is generally /much/
easier than porting them to minix.
==

Hvorfor tror i, at han ikke havde POSIX standarden?

Derfor arbejdes der også med standarder som Single UNIX Specification, der i
det mindste er mere tilgængelige, selvom den heller ikke er helt åben.
www.kernel.org siger om Linux: "It aims towards POSIX and Single UNIX
Specification compliance".

--
Niels