Re: [ITPOLITIK] Morten Helveg og åbne standar der

Jacob Sparre Andersen wrote:
Jørgen Ramskov skrev:

specifikationerne til PDF er frit tilgængelige og Adobe opfordrer
andre til at implementere support for PDF.

Det lyder som om du (heller) ikke er helt enig med <http://www.aaben-standard.dk/> om nødvendigheden af at en specifikation bliver udviklet i et åbent forum.

Kan vi alligevel ikke blive enige om at støtte en nogenlunde
konsistent terminologi:

 + »Åben standard« om definitionen på <http://www.aaben-standard.dk/>.

 + »Åben specifikation« i de tilfælde hvor punkt 1 og 2, men ikke
   punkt 3 på <http://www.aaben-standard.dk/> er opfyldt,

Jo jo, jeg er skam ganske enig og stor tilhænger af aabenstandard.dk, jeg tror du misforstod mig. Jeg bemærkede blot at "åbenhed" ikke er sort og hvidt. PDF er meget mere åben end f.eks. powerpoint formatet.

Jeg har ikke studeret det særligt meget, men se f.eks. her:
http://www.digitalpreservation.gov/formats/fdd/fdd000125.shtml
http://www.planetpdf.com/mainpage.asp?webpageid=1859

Bare for at slå det fast: Jeg er stor fan af åbne standarder - jeg mener faktisk at et krav om åbne standarder i det offentlige er vigtigere end valget af software (proprietært eller open source).

--
Joergen Ramskov
Jabber ID: sslug@sslug