Re: [ITPOLITIK] Tvungen browservalg fra arbejdsplads

On Fri, 26 Aug 2005 09:47:57 +0200, sslug@sslug wrote:

>Hej,
>
>Jeg kom til at tænke på en ting.
>
>Er der nogen regler for, hvad ens arbejdsplads må påtvinge sine ansatte og
>elever af browservalg?

--- snip en helt masse ---

>Nogen som kan hjælpe mig lidt og sige, om man bare må bide i det sure æble,
>eller om man kan gå til de IT-ansvarlige om brokke sig (det kan man jo altid
>bare gøre alligevel)?

For mig at se er der et stor spørgsmål der må stilles. Er det krævet
at de går på de nævnet sider hjemmefra eller er det et tilbud?

Det er selvfølgelig ønskværdigt at de altid overholder åbne
standarder, men virkeligeheden er lidt anderledens.

Som elev/ansat ville jeg jo argumenterer at skole skal stille de
nødvendig materialer til rådighed, så lagt det er dækket af
lovgivningen og et krav for at være elev/ansat på stedet.

Altså en pc pr. person.

Hvis det er et tilbud må man kræve et det overholder almindelige
standarder.

Modtrækket er så at skolen kan sige at der stilles det nødvendige
materiale til rådighed på skolen og man her har den primære adgang.
Adgang hjemmefra er et tilbud, som dem der har det nødvendige udstyr
kan benytte.

Folk der ikke har computer er jo også afskåret fra at benytte
tilbudet. Ja, der findes skam stadig folk som ikke har computer
hjemme. Faktisk utroligt mange.

Man er altså nød til at skelne mellem krav og tilbud.

--
Med venlig hilsen
Kurt Frederiksen