Re: [ITPOLITIK] En definition af software

Ole Tange wrote:
> [...]

> informationen. Det er også nødvendigt at putte det på silicium. Jeg kan
> f.eks. ikke blot have det på en CD-ROM med noget styreelektronik foran.
>
> Hvis DASK-ROM'en er software, så skal vi kunne kopiere funktionaliteten
> ved blot at kopiere information. Hvis vi kan få DASKen til at virke med
> ROM'men lagret på et andet medie end de syede ledninger, så har vi
> kopieret funktionaliteten til det andet medie.
>
> Igen uden at kende DASK'ens specifikationer vil jeg tro, at vi kan lægge
> ROM'en i en normal RAM-kreds - muligvis med en smule styreelektronik

Men den styreelektronik vil være meget mere kompliceret end den ROM den
styrer (som svjh er 1024 ledninger). I virkeligheden laver du bare en
DASKROM emulator og et hardware interface, der passer med den.

> Vi kunne sikkert også have valgt at putte det på en CD-ROM - igen
> med en smule styreelektronik foran (herunder et CD-ROM drev).
>
> Ved Pentiummen kan jeg ikke skifte lagringsmediet. Det kan jeg med
> DASK'ens ROM. Derfor vil Pentiummen efter definitionen være ikke-software,
> mens DASK'ens ROM er software.

> Hvis vi istedet taler om VLSI-specifikationen af Pentiummen, så vil denne
> kunne emuleres på en PC og lagres på forskellige medier. Dermed vil
> VLSI-specifikationen være software efter definitionen.

Ja, jeg kan lave en Pentiumemulator ud fra designet, køre den på en PPC,
støbe den ind i keramik og lave en smule styreelektronik så den passer i en
CPU sokkel på et Pentiumbundkort. Det er ikke anderledes end at emulere
DASK ROM.