Re: [ITPOLITIK] Licens for at se tv på computeren

Jacob Schultz wrote:

Ja, ja, og vi skal også beale for sygehuse selvom vi aldrig er syge... :-)

Tja før eller siden får vi alle brug for et sygehus og eller læge.. Jeg ved ikke om du tør leve uden at have chancen for at blive behandlet? Der er jo så mange andre grunde til at man får brug for et sygehus - traffik uheld, sports skader, uheld, osv..

Jeg syntes det sært at putte licens fjernsyn i den samme katagori som veje, skoler, sygehuse, og skat. Da det er kun veje, skoler, sygehuse og skat som er noget der er fundamentalt til et samfund. Ingen licens betalt medie, og hvad så? Der er næsten 100 andre alternative tv kanaler, jeg tror min sattelit modtager talte ca 280 kanaler (tv + fjernsyn) da jeg sidst tunede den, hvor af jeg tror ca 6 danske ikke licens betalte TV kanaler.

For mig er udsendelse af fjernsyn, herunder nyheder, debatter mm. en samfundsopgave, og derfor er det retfærdig at forlange alle yder et bidrag til det.

Tja, jeg finder de udenlanske nyheder bedre og mere informativt på de store emner, og danske nyheder får jeg via andre danske nyhedsmedia på en ganske udemærket måde. Da jeg allerede betaler for de komercielle medie, kan jeg ikke se grunden til at jeg skal betale licens for at se de samme nyheder på en anden kanal.

Dansk licens betale fjernsyn og eller radio er ikke en livsnødvendighed, men desværre er folk sådan instillet at man skal bare tvinge dem der ikke ønsker at bruge det, til at betale for det. Bare fordi 'flertallet' vil have Dansk fjernsyn så skal alle (Minder mig meget om linux vs windows debatten.). Det er morsomt, når staten/folk skal give penge til en, så skal der millimeter retfærdighed til, men når man skal punge ud til noget, så skal der bare tages, uanset om det er retfærdigt eller ej.

Det er netop ikke retfærdigt at tvinge folk til at købe noget som de enten ikke ønsker, eller har behov for.

Licens/betaling over skatte billet er gammeldags, og man kunne undskylde det for ca 10 år siden, da der ikke var noget valg, men nu er tiden løbet fra det, og bruger betaling er vejen frem. Især når det er sådan at dem der betaler får service, dem der ikke betaler får ingen service, meget mere retfærdig end i dag hvor sortseere kan se fjernsyn uden at betale - som nogen her inde har beklaget sig over.

mvh
   Michael Nielsen.