Re: [ITPOLITIK] En definition af software

Tirsdag den 23. august 2005 16:37 skrev Ole Tange:

> Udgangspunktet er:
>
>   Software er funktionalitet, du kan kopiere, ved blot at kopiere
>   information.
>
> Nu skal vi undersøge, om en Pentium på en skive silicium kan betragtes som
> software og om ROM'en i DASK kan betragtes som software ud fra den
> definition.
>
> Hvis Pentiumen er software, så skal den kunne kopieres ved blot at kopiere
> informationen. Men for at kopiere Pentiummen er det ikke nok at kopiere
> informationen. Det er også nødvendigt at putte det på silicium.

Nej.

> Jeg kan
> f.eks. ikke blot have det på en CD-ROM med noget styreelektronik foran.

Det kommer så sandelig an på hvad du opfatter som styreelektronik.

> [...]
> ROM'en i en normal RAM-kreds - muligvis med en smule styreelektronik
> foran. Vi kunne sikkert også have valgt at putte det på en CD-ROM - igen
> med en smule styreelektronik foran (herunder et CD-ROM drev).
>
> Ved Pentiummen kan jeg ikke skifte lagringsmediet. Det kan jeg med
> DASK'ens ROM. Derfor vil Pentiummen efter definitionen være ikke-software,
> mens DASK'ens ROM er software.
>
> Hvis vi istedet taler om VLSI-specifikationen af Pentiummen, så vil denne
> kunne emuleres på en PC og lagres på forskellige medier. Dermed vil
> VLSI-specifikationen være software efter definitionen.

Hvis du ikke kopierer VLSI specifikationen, hvad vil du så kopiere? Og,
hvordan vil du bære dig ad med at kopiere ROMen fra DASK'en, hvis du ikke
kopierer noget der minder om en specifikation?

Den eneste forskel er, at du kan aflæse hele rom'en. Men, du kunne principielt
også aflæse hele pentiummen.

Jeg kan ikke se at du med dine eksempler kommer særligt langt, egentlig. Og,
hvad vil du stille op f.eks. en CPU fra transmeta?

Mads

 "It's like buying a car. If you want to get the latest safety
features, you have to buy the latest model."
  - Gary Schare, Microsoft's director of product management for Windows,
    NY Times, 20.12.2004.