Re: [ITPOLITIK] En politisk platform ?

On Mon, 22 Aug 2005, Niels Elgaard Larsen wrote:

> Bortset fra at så er funktionalitet, kopiering, materielt ikke helt
> veldefineret.

Her er et bud på definition:

Materielt: afhængig af den fysiske repræsentation.
Immaterielt: uafhængig af den fysiske repræsentation.
Kopiering: Lave noget, der bærer samme information som det, der kopieres.
Funktionalitet: Information, der kan fortolkes.

> Jeg kunne fx sige at en Pentium CPU er software på et siliciummedie fordi
> jeg kunne kopiere VLSI-layoutet til mit eget stykke silicium.

Næh, for Pentium CPU'en kan ikke kopieres blot ved at kopiere
informationen. Jeg kan f.eks. ikke bruge CD'er som lagringsmedie af
Pentiummen og få den til at virke. Siliciumen er derfor ikke blot et
lagringsmedie, og Pentiumen er derfor afhængig af den fysiske
repræsentation.

> Man kan lave printere, der kan printe små CPU'er.

Og også her er "papiret", som de bliver printet på, ikke blot et
lagringsmedie, som ville kunne udskiftet med et vilkårligt andet
lagringsmedie. CPU'erne er afhængige af den fysiske repræsentation.

> I DASK var (er) ROM'en syet af ledninger.

Uden et kende DASK så ville jeg tro, at lagringsmediet (ledninger) kunne
udskiftes med et andet lagringsmedie. ROM'men er derfor uafhængig af den
fysiske repræsentation.

> Men hvor meget er "blot"?

Du kan også skrive 'kun'. Der stilles med andre ord ikke krav om, hvilket
lagringsmedie der benyttes.

/Ole
--
Ved du, at du med fri software har friheden til at:
* Køre programmet