Re: [ITPOLITIK] En politisk platform ?

Steen Engholm wrote:
> Det af mig påståede ønske om etisk ansvarlighed der kunne være en
> af drivkræfterne i de anstrengelser som udmøntes i Open Source
> projekter

Etisk ansvarlighed er hvis du offentligører kildekoden fordi du
skriver software ud fra FSF/Stallmans ideologiske synspunkt.

Hvis du laver Open Source, så er det fordi du syntes at det er en
mere effektiv og praktisk udviklingsmetode end lukket proprietær
softwareudvikling.

Disse to synspunkter er hvert sit ekstrem Free software/Open Source,
men begge gør brug af GPL licensen.

Hvad folk gør i praksis er så en blanding mellem disse to og alle
andre årsager.

Andre årsager er at det Cool at lave give andre adgang til kildekoden,
mens det er uncool at arbejde hos Microsoft. Men du kan selv finde på
en masse andre årsager til at det er praktisk ikke at holde kildekoden
hemmelig. F.eks. at forholdet mellem forbruger og leverandør bliver
vendt på hovedet, fordi leverandøren ikke kan bruge kildekoden til at
kontrollere forbrugeren.

Men irrelevant for hvilke økonomiske og/eller ideologiske motivationer
der ligger bag det at give folk adgang til kildekoden, er at projekter
der gør dette kan rammes af patentkrav, og kan have problemer med DRM
teknologier og lukkede proprietære protokoller.

--
  Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org