Re: [ITPOLITIK] En politisk platform ?

On Sun, 21 Aug 2005, Steen Engholm wrote:

> Apropos det kommercielle aspekt ved Open Source
>
> Udvikling af software, samt administration af bruger-
> platforme, er vel ikke helt selvstændige brancher .

Der kan være overlap. Jeg kan dog pege på mindst een organisation, som
laver administration af brugerplatforme samt konfigurering af dem, men
ikke noget, jeg vil kalde udvikling af software.

> Ligesom med den kontroversielle grænse mellem hardware
> og software,

Er den kontroversiel?

  Software er funktionalitet, du kan kopiere, ved blot at kopiere
  information.

Det er vel ikke specielt kontroversielt.

> Open Source begrebet er ret nøje, og eksplicit, fokuseret
> på netop denne kontroversielle opstilling .

Er den det? Det har jeg endnu ikke opdaget. Jeg ser også Open Source mange
andre steder, så "ret nøje fokuseret" på een opstilling opfatter jeg det
ikke som.

> Open Source kan på ingen måde relateres direkte til et forsvar for den
> frie vidensdeling i samfundet .

Men det kan til gengæld fri software. Heri består nemlig forskellen mellem
Open Source-bevægelsens og fri software-bevægelsens baggrund. Free
Software Foundations primære licens (GPL) er netop et forsvar af den fri
vidensdeling i samfundet. Se
http://ftp.fukt.bth.se/pub/movies/stallman/ stallman*mpeg for uddybning.

> Der er defor ingen tvivl om at Open Source er et engagement der kan
> fortolkes som et ønske om etisk ansvarlighed.

Ja, det _kan_ fortolkes "som et ønske om etisk ansvarlighed". Det kan også
fortolkes som et ønske om en hurtigere udvikling og mindre bureaukratisk,
juridisk bøvl i IT-afdelingen.

> En debat der vil relatere sig til Open Source, ex. om patentlovgivning,
> om DRM, om kommunernes IT-systemer, om tilgængeligheden af
> digitale/analoge fjernsyns-udsendelser, kan ikke referere til en entydig
> argumentation udover det som virkelig er fokus for Open Source - ønsket
> om etisk ansvarlighed er ikke til debat, og er heller ikke entydigt,
> endsige nedskrevet .

Hvad er det for en gang vrøvl?!

Selvfølgelig kan man da have en debat om Open Source og patentlovgivning,
hvori der er entydige argumenter. F.eks.  kan et argument være at flere
fri software-projekter er stoppet eller begrænset som følge af
softwarepatenter. Se:
http://www.sslug.dk/patent/fri-software-med-problemer

Det virker som om du vil have glæde af at genlæse nogle af de værker, der
beskriver baggrunden for Open Source og fri software. Hvis du ikke ved,
hvor du skal starte, så tag:
http://www.gnu.org/gnu/manifesto.html
http://www.oreilly.com/catalog/opensources/book/toc.html

/Ole
--
Ved du, at du med fri software har friheden til at:
* Køre programmet