Re: [ITPOLITIK] Licens for at se tv på computeren

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Jeg ved det godt. Men, af to onder, synes jeg faktisk at skattebetaling er det
> mindste.
>
> Du synes licens er det mindste.
>
> Jeg noterer mig at hvis man som jeg opfatter DR som en nødvendig ting, som
> noget vi bør have i DK på linie med andre kulturting, som statens museum for
> kunst, det kgl, osv,

Statens museum for kunst bruger ikke milliarder på underlødig underholdning
for at få besøgstallet op. Det kongelige teater opfører ikke en amerikansk
romantisk thriller fra 1999 i aften for at skaffe kunder.

Hvis DR brugte deres penge på kultur, uddannelse, osv, som ikke var
tilgængelig fra andre kanaler eller internettet, ville det være en anden sag.

DR mener, at de er nødt til at bruge tre milliarder på tom underholdning
for at lokke 37 procent af seerne til at se programmer som koster en
milliard at lave*. Det er for ødselt.

* Mine gæt, da jeg ikke har set opgørelser for hvad DR's programmer koster.

> så er licensbetalingen skæv fordi rige betaler relativt
> mindre end fattige.

Det gælder også for huse, togbilletter, tandbehandling, bilafgifter,
benzin, restauranter, øl og alt muligt andet. Det formodes vi delvist  at
kompensere for med et progressivt skattesystem.

> Løsningen er skattebetaling.
>
> Hvis man derimod, som du, opfatter DR som noget totalt valgfrit og noget der
> bør bruges brugerbetaling for, så er licensen at foretrække frem for skat.
>
> Jeg bliver nok aldrig rigtigt lun på brugerbetaling.

Egentlig mener jeg, at den slags offentlig envejsmassekommunikation var
noget, vi burde have efterladt i forrige årtusinde. Hvis statsbetalte
kulturværker kom på nettet i et åbent format under en fri licens, kunne vi
alle få glæde af dem og gammeldags TV-kanaler ville også bruge dem.

--
Niels