Re: [ITPOLITIK] Licens for at se tv på computeren

Onsdag den 17. august 2005 20:04 skrev Michael Nielsen:

> Skole er noget alle skal igennem for at samfundet overlever - ergo
> betales over skat.

*Hvad med dem der ikke har nogen børn?

*Du kunne videreføre dit argument - hvad mange gør - til at skoler skulle
*betales af forældrene. Så har de jo et valg.

*Mads

Dette blir kanskje å forlate emnet, men med en elevmasse som kommer ut
av læreverket hvor 15-20% ikke er lese og skrivekyndige så ville det ikke skade med flere valgmuligheter.
Jeg kjøper aldri den ideen at 15-20% av Dansker er så hjerneskadd at de ikke kan bli lese og skrivekyndige
hvis de får en undervisning som passer til foten.

Det kommer å ta "det hjelpsomme flertallet" minst 30 år til å finne ut av dette enkle faktumet.

Hvis foreldre skulle betale 60000 kroner per år per barn på skole
så er jeg meget sikker på at lese og skrivekyndigheten ville stige med rakettfart
når den private naboskolen klarer å lære selv de middels "dumme"
noe nyttig.
(Kjøp egg hos oss så slipper du Salmonella :-)

Når skolen er "Gratis" (Det er den selvfølgelig ikke - Det finnes ingen "Gratis" skole)
så blir det mindre forbrukermakt og fokus på kvaliteten og tilpasningen av læringen
til de som er mindre lærenemme.
(Jada - flertallet 80% klarer seg helt greit men du er da ikke nødt til å plage livet av de svake for det)
Antallet elever som får Ritalin er grusomt høyt i USA og Tyskland.
Det er intet mindre enn faglig fallitt som flertallet om noen
år finner ut av at er en skandale av dimensjoner
på linje med lobotomering.
Det kommer til å gjøre saftige innhugg i statsbudsjettet
når de samme barna som voksne saksøker staten
og milliardene begynner å rulle ut av statskassen.
Ta en titt på lese og skrivekyndighet til tiggere på gaten og de som
sitter i fengsel så kanskje dere ser alvoret.

I mellomtiden ville det være kjekt om "det hjelpsomme flertallet"
lot meg få lov til å se på "GRATIS" reklamefjernsyn UTEN å vri armen
på meg for å få lov til det mens du selv kan få lov til å se på betalingsfjernsyn for de rike
uten at jg må tvinges til å subsidiere deg som er rik.
En slags omvendt Robin Hood virksomhet hvor det stjeles fra de fattige og gives til de rike.
Jeg vil da ikke tvinge deg til å se på betalingsfjernsyn  - vil jeg?
Hvorfor skal du da tvinge meg til å subsidiere ditt betalingsfjernsyn
og ta fra meg muligheten til å se på gratis fjernsyn?

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv"
- Arnulf Øverland
http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/29/436007.html

Det handler om frihet uten tvang for andre.

Mvh
Jim Oksvold