Re: [ITPOLITIK] Immateriel ophavsret

Andreas Bach Aaen skrev:

> Jeg faldt over en artikel om ophavsret i dagens Information: "Når stilhed
> bliver ophavsbeskyttet".

Tja, hvis Sun kan have ophavsret på tomme filer:

sunbox% cat /bin/true
#!/usr/bin/sh
#       Copyright (c) 1984, 1986, 1987, 1988, 1989 AT&T
#         All Rights Reserved

#       THIS IS UNPUBLISHED PROPRIETARY SOURCE CODE OF AT&T
#       The copyright notice above does not evidence any
#       actual or intended publication of such source code.

#ident  "@(#)true.sh    1.6     93/01/11 SMI"   /* SVr4.0 1.4   */
sunbox%

> Lad mig bringe et enkelt citat:
>
> "Det er noget rod, at man for eksempel har smidt kunst og software ind i
> den samme immaterielle skrallespand, Forskellige værker har brug for
> forskellig beskyttelse. Software er ofte forældet efter 10 år, så der er
> ingen grund til, at ophavsretten skal gælde i 75.

Næh, men er der nogen grund til at jeg ikke må tage billeder af den lille
havfrue og bruge dem? Der er masser af software der lever længere end fx
popmusik. Måske er ophavsretten bare for lang for alle værker.

> Der er forskel på det
> digitale og det ikke digitale," siger Stina Teilmann.

> I kunne fortsætte i samme ånd og sige, at det er noget rod at alle
> teknologier skal kunne patenteres i 20 år.

Hvis software forældes hurtigere, betyder det bare at selv kortløbende
softwarepatenter ville være skadelige.

> Glædeligvis fik forfatteren af DaVinci-mysteriet rettens ord for at han
> ikke havde plagieret ideer og personer fra en anden forfatters bog.
> Argumentationen er, at ideer ikke kan beskyttes af ophavsretten hvis de
> ikke er nedfældet. Jeg glæder mig derfor over, at man stadig ikke kan få
> hverken patent eller ophavsret over ideen og personbrugen i "Det er
> butleren, der er morderen".

Ja, vi bør glæde os på forfatternes vegne. På den anden side; hvis
forfattere begyndte at sagsøge hinanden til de skulle bruge flere timer hos
advokater end ved tastaturet, så ville mange flere få øjnene op for
problemet.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug