Re: [ITPOLITIK] Information og ironi

Steen Engholm wrote:

> Grundl�ggende er patentering et kommercielt anliggende .

Med alvorlig konsekvenser for ikke-kommercielle foretagender.

Det er lidt som at sige at udledning af miljøgifte i vandløb og søer
grundlæggende er et kommercielt anliggende.

> Et lovkompleks der udspringer af den liberale og industrielle
> modernitet,

Men ikke er en forudsætning for eller naturlig følge deraf.

> et eksempel p� den systematiserede viden .
> Som al anden lov er det en indgriben i individets frihed ; loven
> forvalter til fordel for det st�rre gode.

Ifølge teknologirådet er det tvivlsomt om det er en fordel for det større
gode, navnlig for softwarepatenter.

>  Men som udgangspunkt er
> patentering et kommercielt anliggende .
> Hvilken interesse kan programm�rer, it-administratorer og enkelte
> slutbrugere have i patent-lovgivningen ?  Samfundet indeb�rer alverdens
> mekanismer, som det ikke er menneskeligt muligt at engagere sig i for et
> enkelt menneske.

Men den holdning melder man sig ud af demokratiet.

>  Hvorfor den altoverskyggende vigtighed som till�gges
> patent-lovgivningen ?

Fordi patentlovgivning er den største trussel mod fri udveksling af
information, som vi ikke kan imødegå ved egen hjælp. Den eneste anden af
den slags trusler, jeg kan komme i tanke om, er Infosoc-lovgivningen.

- De store monopoler kan bruge lukkede formater, fifle med API'er, osv.
  Men med Linux og anden fri software, har vi et komplet system. I
  værste fald kan vi ikke snakke med andre, men vi kan klare os selv.

- Vi kan blive udsat for overvågning og krænkelser af vore privatliv.
  Det kan vi klare med bl.a. kryptering.

- Pladeselskaberne og filmselskaberne pønser på kontrol med vores maskiner
med TCPA.
  Så må vi bare lave vores egen musik og film. Eller bruge det, der
allerede er på fx. magnatune.com.

Jeg vil arbejde for, at det ikke kommer dertil. Men selv i værste fald, kan
vi fortsætte ved egen kraft.

Men softwarepatenter betyder at hvis jeg selv får en ide, så kan andre
forhindre, at jeg bruger den, og det er gift for fri udvikling.

--
Niels