Re: [ITPOLITIK] Information og ironi

Steen Engholm wrote:
> Hvilken interesse kan programmører, it-administratorer og enkelte
> slutbrugere have i patent-lovgivningen?

Patentloven bestemmer hvem der må markedsfører, importerer og anvende
software til kommercielle formål. Spørgsmålet er derfor essentielt om
hvem der har retten til at lave software.

Jeg mener i et demokratisk samfund med ytringsfrihed bør det også
være et hvert individs ret at kunne skrive et softwareprogram som
alle andre må bruge hvis "ophavsindividet" tillader dette. Og personligt
mener jeg dette er en forudsætning for at have et åbent og demokratisk
informationssamfund.

> Samfundet indebærer alverdens mekanismer, som det ikke er menneskeligt
> muligt at engagere sig i for et enkelt menneske.

Har du nok "enkelte mennesker" så kan du påvirke de politiske processer,
hvorfor tror du ellers at EU parlamentet afviste softwarepatent direktivet
også selvom det var store økonomiske interesser der lobbyierede i
det skjulte. SSLUG og IT-pol var årsagen til at Bendt Bendtsen endte med
at støtte intentionerne bag Rocards ændringsforslag, og dette var et
ganske stort skridt ifht. for et års tid siden, hvor ministeren var en
nikkedukke for patentkontoret.

> Hvorfor den altoverskyggende vigtighed som tillægges patent-lovgivningen ?

Patenter, open source, informationssamfund. Connect the dots.

N.b. det betyder ikke at

DRM, open source, informationssamfund ikke også er et problem.

--
  Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org