[ITPOLITIK] Information og ironi

From: Jesper Krogh <sslug@sslug>
To: sslug@sslug
Subject: Re: [ITPOLITIK] Hvorfor Bill Gates vil have 3.000 patenter pr. år.
Date: Mon, 1 Aug 2005 07:59:59 +0000 (UTC)

I sslug.itpolitik, skrev Steen Engholm:
>  Minder lidt om 'Det indiske kaste systems relevans i den tidlige
>  nederlandske industriproduktion' .

Det kan jeg ikke forstå.. jeg mener at hvordan det Amerikanske
patentsystem er skruet sammen på softwareområdet er af allerhøjeste
relevans for os. Selvom der ikke er nogen direkte sammenhæng, så er har
jeg svært ved at tro på at det ikke kommer til at påvirke den europæiske
software industri.

Mit indlæg var ironisk, og ironi kan misbruges . Jeg vil derfor gerne undskylde for min lidt umådeholdne ironi .

Jeg er ikke alene lægmand, men også uvidende indenfor : 'production-level' it-systemer , software udvikling, virksomhed-økonomi & jura . Til gengæld har jeg i overflod af kritiske meninger og holdninger . Jeg kan godt argumentere lidt for min ironi .
Først og fremmest er dit oprindelige indlæg oplysende . Det er ét af mange sådanne her på mail listen, og et karakteristika ved mail listen . Jeg værdsætter i høj grad denne informationsstrøm . Dernæst omhandler indlægget igen igen patenter, og én forklaring på mail listens patent dominans er at finde i Peter Toft's email pr. december 1999 :
(..)
Specifikt er listen oprettet for at flytte diskussionen af
softwarepatenter og retten til kryptering til en mere
fokuseret liste (og væk fra sslug-misc).
(..)

Min ironi sigter mod dit indlægs blatante relevans .
Jeg har før bemærket til et lignende indlæg
http://www.sslug.se/emailarkiv/itpolitik/2005_06/msg00199 .

Giver jeg en konstruktiv kritik ? Ikke egentlig . En variation i malstrømmen . Grundlæggende er patentering et kommercielt anliggende . Et lovkompleks der udspringer af den liberale og industrielle modernitet, et eksempel på den systematiserede viden .
Som al anden lov er det en indgriben i individets frihed ; loven forvalter til fordel for det større gode . Men som udgangspunkt er patentering et kommercielt anliggende .
Hvilken interesse kan programmører, it-administratorer og enkelte slutbrugere have i patent-lovgivningen ? Samfundet indebærer alverdens mekanismer, som det ikke er menneskeligt muligt at engagere sig i for et enkelt menneske . Hvorfor den altoverskyggende vigtighed som tillægges patent-lovgivningen ?

(Gad vide hvor hurtigt Red Hat kan flytte aktiviter ud af USA, hvis MS
kaster sin patent-dødvægt over dem).

Jesper
--
+10 years , approximate streamline ->
Top Hat . Formerly known as 'Red Hat' . A part of the multinational IBM corporation . Popularly known as the 'Microsessor' , after establishing its headquarters in Ireland, in the abandoned buildings owned by Microsoft .

Express yourself instantly with MSN Messenger! Download today - it's FREE! http://messenger.msn.click-url.com/go/onm00200471ave/direct/01/