Re: [ITPOLITIK] European Union Public Licence (EUPL)

Andreas Bach Aaen wrote:

> Jo. Det vil jeg mene. Det er op til GPL licensen at definere hvornår du må
> få alle de ekstra rettigheder den giver dig i forhold til lovgivningens
> standardvilkår.

> Det specielle ved EUPL er at den ikke giver en tekninsk defination af hvad
> et afledt værk er.

Det er ikke specielt for EUPL. GPL og andre licenser giver heller ikke
tekniske definitioner på hvad afledte værker er.

Det ville også være formålsløst, da det er ophavsretslovene og ikke den
slags definitioner, der tæller.

Derfor kan man godt forsøge at få indflydelse på det. Det er bl.a. derfor
Linus Torvalds og de andre kerneudviklere kører en stram politik med
kernemoduler. I princippet er det kun ophavsretslovene, der gælder. Men det
er ikke klart hvordan de skal anvendes på fx kernemoduler og der er ingen
retspraksis, så en domstol vil nok se på eksisterende praksis, god skik,
osv. og her er  Linus og Linuxkernen det mest oplagte at se på.

FSF har også nogle definitioner. Men ligesom med Linuxkernen bruges de af
ophavsretshaveren, de er ikke en del af licensen.