Re: [ITPOLITIK] European Union Public Licence (EUPL)

Ole Kofoed Hansen wrote:

> Der er et par rettigheder, som GPL ikke giver, men som er nødvendige i
> forhold til europæisk lovgivning.

Efterson en tysk domstol har anerkendt GPL, er de vel ikke nødvendige.

> Det er derfor, at der står
> "distribuere og kommunikere" i licensen. Distribuere handler kun om
> distribution på fysiske medier,

Det er da bare noget de postulerer. Det står ikke i GPL, WIPO, osv.

> hvorimod distribution via internet er
> dækket af "kommunikere". Hvis man skal følge GPL helt strikst i forhold
> til europæisk lov er det altså ikke tilladt at lægge et GPL-program til
> download på sin hjemmeside. Især ikke da GPL specifikt siger, at den KUN
> dækker de rettigheder, der er nævnt i den og ikke andre.

Det er jeg ikke enig i. GPL tillader distribuering via nettet.

> Retsvalg og lovvalg var ikke de primære grunde til at lave deres egen
> licens - det var nærmere noget, som de tog med som en bonus, da de
> alligevel var nødt til at lave en ny licens, for at deres krav til en
> licens var opfyldt.
>
> En vigtigere grund til at de ikke ønskede at bruge GPL var den "virale"
> effekt af GPL, og de ønskede ikke at programmer eller libraries, der
> blot linkede til deres software også skulle have deres licens.

Der står ikke noget om linkning i GPL. Det er også bare noget de antyder.

--
Niels