Re: [ITPOLITIK] Hvorfor Bill Gates vil have 3.000 patenter pr. år.

Steen Jensen wrote:
> Så det er jo yderst relevant, at vi her i Europa forsøger at få gjort
> noget relevant for at få stoppet misbruget.

En måde er at hjælpe med at forbedre patent databasen på gauss.ffii.org,
jeg har lavet et web interface for maintainance af databasen, der kan
anvendes af enhver der har registeret som bruger og er logged ind på
sitet.

Der føres log over hvem der adderer og sletter hvad, så på et tidspunkt
kan det være at der kommer en highscore liste over hvem der har
biddraget mest til at forbedre databasen.

http://gauss.ffii.org:8080/~zqex/ebd_data/

her dukker der hver uge en ny fil op, med nye ansøgninger som EPO har
modtaget. Og formodeligt er omkring 10% af disse swpat, vi mangler en
automatisk måde med hvilken de kan adderers til databasen.

Kigger du en af ovenstående filer igennem, og finder sandsynelige
swpat, kan disse adderes via interfacet på
http://gauss.ffii.org/Maintenance/add

(N.b. to adder ikke mere end ca. 50 patenter af gangen, jeg er ikke
sikker på hvad der sker med wiki processen hvis browseren timeouter.)

Finder du patenter i databasen der indlysende ikke er swpat, så kan
de slettes via interfacet http://gauss.ffii.org/Maintenance/delete

Et godt udgangspunkt er http://gauss.ffii.org/Browse/Ecla alternativt
så google site:gauss.ffii.org med søgeord der kan forekomme i patenter.
der med lav sandsynelighed er swpat.

Her er f.eks. et patent der kan slettes. "Process of recovering silver
from photographic solutions"   http://gauss.ffii.org/PatentView/EP694812

N.b. i tvivelstilfælde om det er et swpat eller ej, så undlad med at
slette det. Swpat i denne sammenhæng er når du kan krænke et patent
ved at køre software. Dvs. en ret bred definition.

Et indlysende eksempel er f.eks. mikroemulsioner til at lave (analog-)film,
sådan et patent kan ikke krænkes med software, derimod kan man krænke
et patent på en computer-styret malkemaskine med software, så det hører
hjemme i databasen. De virkelige tricky patenter er dem hvor der
tages patent på en chip. Husk at det er patentets claims, der præcist
definerer dets omfang, og ikke beskrivelsen eller abstract.

Igen, slet kun indlysende ikke-swpat.

Slettede patenter listes på nedenstående URL, hvor man også kan se
hvem der har slettet patentet.
http://gauss.ffii.org:8080/~zqex/deleted_patents/

--
  Mvh. Carsten Svaneborg