Re: [ITPOLITIK] ISO - åbne standarder (was: Høringen i går

On Wed, 25 Jun 2003 02:35:21 +0200, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug>
wrote:

>Og det er så spørgsmålet om det er OK. Jeg plejer at argumentere at du
>kan låne eller se alle ISO-standarder i præsensbiblioteket, bla. på
>Københavns kommunes hovedbibliotek. Er det en rimelig argumentation?

Nja... den er ikke helt go'.. men tæt på.

>ISO's udkast til standarder er alle gratis tilgængelige på nettet,
>i hvert fald inden for IT..

Den synes jeg til gengæld holder - så må de da siges at være åbne :-)

At de også kan bestilles i en fin trykt form, er  vel kun et ekstra
plus - dett vigtigste er at de kan hentes gratis på internettet, når
vi snakker standarder for IT.

>Jeg plejer også at sige at deltagelse i ISO standardiseringen ser ud til
>at være mere åben end de fleste andre standardiseringsorganisationer,
>idet der er forholdsvis mange formænd, møreledere og redaktører der
>ikke kommer fra store industriforetagender, men kommer fra
>enkeltmandsfirmaer, det offentlige eller brugergrupper.
>Synes I det er en relevant betragtning?

Det synes jeg lyder som en rimelig åben vedligeholdelsesproces :-)

>Jeg synes således at standardiseringsprocessen er langt mere åben i ISO
>end den er fx i W3C eller Unicode (konsortier, hvor det er
>meget dyrt at få reel indflydese) og Free standards group (som er åben i
>princippet, men hvor det er storindustrien der sidder på alle betydende
>poster og træffer alle væsentlige beslutninger). Det vil være synd at
>udelukke ISO, synes jeg.

Jeg tror du kender ISO bedre end os andre, og har ingen grund til at
tvivle på ovenstående - på den baggrund synes jeg ISO lyder helt ok
:-)

Hilsen,
Erik L