Re: [ITPOLITIK] åbne standarder (was: Høringen i går

On Mon, Jun 23, 2003 at 03:03:15PM +0200, Peter Makholm wrote:
> Erik Lange <sslug@sslug> writes:
>
> Kelds definition er meget processorienteret. Standardiseringen skal
> foregå i en fast defineret ramme ved en åben process. Efter min mening
> er dette unødvendigt, det er brugen af den færdige standard der er
> værd at fokuserer på.

Definitionen er mere DKUUGs definition, end den er min.
Anyway, definitionen er ikke meget progesorienteret, en åben
standardiseringsproces er blot en af de 3 ingredienser i definitionen.

> Jeg finder det ærgeligt at Kelds definition ikke giver mulighed for at
> gøre en de facto-standard åben. Jeg ville elske hvis Microsoft tog
> nogle af deres teknologier og præsenterede en gennemdokumenteret
> standard og en referenceimplementation af dem og gjorde det frit
> tilgængeligt. Det ville spare en masse unødigt arbejde med at
> genopfinde hjulet.

Man kan godt gøre en Microsoft-standard åben, ligesom man kan gøre alle
andre industristandarder åbne. De skal bare igennem en (åben)
standardiseringsproces. POSIX var jo et produkt fra AT&T før det blev
ISO standard, ligeledes C og C++. C# og CLI var Microsoft-produkter før
de blev standardiseret i ISO.

Hilsen
keld