Brev til de danske EU parlamentarikere

Hej!

SSLUG udsendte fornyeligt nedenstående pressemeddelelse, hvad med
at omskrive den til et brev og sende den til de danske EU
parlamentarikere?

Jeg forslår omskrevet som følger:

Målgruppen for pressemeddelelsen må man forvente er journalister og
deres læsere og den går eksplicit på hvad der bør stemmes i JURI udvalget.
Jeg ville omskrive den så målgruppen er EU parlamentarikere, og updatere
til efter-JURI afstemningen, f.eks. ved at nævnte at artiklen om at sikre
interoperativitet er et skridt i den rigtige retning, mens den nye artikel
om at distribution af patenteret software også udgør en krænkelse
af patenter udgør et stort problem for OSS udviklere og distributører.

Her er PM'en i dansk oversættelse:

> [...]

> skal kunne patenteres! Vi vil gøre opmærksom på, at behandlingen
> af kommissionens direktivforslag fra februar 2002 nu går ind i
> sidste fase.  Europaparlamentets retsudvalg (JURI) skal iflg.
> vore oplysninger stemme om ændringsforslag til direktivet den 17.
> juni.
>
> Desværre ser det ud til, at en majoritet i udvalget vil stemme
> for de ændringsforslag, som legaliserer Den Europæiske Patent
> Organisation (EPO)s praksis,

> i stedet for at sende et tydeligt signal til EPO om, at man
> ikke vil have softwarepatenter i Europa.

istedet for at skabe retssikerhed og gennemskuelighed ved at
objektivt definere området af patenterbare softwareideer som
foreslået i CULT og ITRE ændringsforslagene, så foreslår JURI
at udrulle den Europæiske patentorganisations uklare praksis
til de nationale patentkontorer, en praksis der er uigennemskuelig
for alle, der ikke er patentjurister specielt for de for
programmører og SMV der rammes hårdest af softwarepatenter.

> [...]
> er politisk aktive indenfor partier i hver sin ende af det
> politiske spektrum. Det, der forener os, er vores interesse
> for operativsystemet Linux. SSLUG er ikke bundet til nogen
> ideologi eller noget politisk parti.
>
> Vi er en gruppe personer, som anvender og udvikler Linux, og
> som forsvarer de åbne standarder på grund af nødvendigheden
> for teknologisk fornyelse og lokal forskning og udvikling.
>
> Denne udvikling vil blive hæmmet voldsomt, hvis det gøres
> muligt at anlægge sag med påstand om krænkelse af et patent,
> hvorefter det er sagsøgte, som har bevisbyrden.

Her indføj at JURI stemte for at distribution af software
kan udgøre en patentkrænkelse hvis softwaren er patenteret.

> [...]

>     right balance in our protection of intellectual property
> rights? Are
>     the protections sufficiently broad to encourage
> innovation but not so
>     broad as to shut down follow-on innovation? Are such
> protections so
>     vague that they produce uncertainties that raise risk
> premiums and the
>     cost of capital? How appropriate is our current
> system--developed for
>     a world in which physical assets predominated--for an
> economy in which
>     value increasingly is embodied in ideas rather than

/default.htm

SSLUG mener ikke at disse spørgsmål er blevet besvaret i
forarbejderne til forslaget. Kommissionens direktivforslag
baserer sig på et forældet og forenklet billede af
informationssamfundets økonomi. Ny forskning viser, at patenter
indenfor softwarebranchen kommer til at hæmme udviklingen.

reference: http://www.softwarepatenter.dk/economics_articles.html

> Giv os en moderne lovvedtagelse!

Sidste sætning ville jeg skrive:
Giv os en mulighed for at lave Open Source softwareinnovation
og donere dette frit til alle uden risiko for patentkrænkelsesretssager.

Om SSLUG:
    Skåne Sjælland Linux User Group (SSLUG) er en linux-brugergruppe med
    over 6.000 medlemmer. SSLUG's formål er at udbrede kendskabet til og
    brugen af det frie styresystem Linux. Linux er i dag et af verdens
    hurtigst voksende styresystemer. SSLUG's hjemmeside kan findes på:
    http://www.sslug.dk/

Kontakt: Gitte Wange, 29 72 79 72, sslug@sslug (Formand)

Kontakt gerne Erik Josefsson, (sslug@sslug), bestyrelsesmedlem i
SSLUG, for mere information om vores syn på forslaget. Erik kan
også nås på telefon +46 70 769 65 67.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk