Re: [ITPOLITIK] åbne standarder (was: Høringen i går

On Mon, 23 Jun 2003 09:12:53 +0200, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug>
wrote:

<snip>

>Jeg synes at vi kan prøve at finde frem til hvad vi mener skal være krav
>for standarder - men så lade være med at kalde dem "åbne standarder".

Hvorfor ikke kalde dem "åbne" ?

Det er jo det begreb politikerne er begyndt at ta' til sig, og jeg
tror det bliver svært at få dem til at forstå et nyt begreb.

> Vi
>kunne evt kalde dem "frie standarder" eller "gratis standarder".

Det tror jeg vil gi' signalforvirring, pludselig at opfinde et nyt
begreb. Og alene brugen af ordert "fri" får mange til at se rødt...
det var jo derfor man fandt på begrebet Open Source, til forskel fra
free Software.

>Men lad os først
>finde frem til egenskaberne, og for mig er det i orden at vi også så
>skeler til hvilke standarder der så ligger i hvilke kategorier.

Ok.

Hvad siger du så til DFD's definition ?

1) Veldokumenteret med fuldstændige specifikationer frit stillet
     tilgængelig for enhver.
  2) Uden restriktioner på implementering og anvendelse. Herunder
     økonomiske og politiske.
  3) Uafhængig af individuelle kommercielle interesser og vedligeholdt
     i et åbent forum.

Dette ser også ud til at være præcis den betyding Det Radikale Venstre
anvender i deres "software politik":

http://www.detdigitaleparti.dk/article.aspx?aid=2398

citat:
"Åbne standarder betyder, at standarden er frit tilgængelig for dem,
der ønsker at anvende den. I modsætning til en lukket standard, som
kun udvalgte kan få adgang til, og på særlige vilkår. Åbne standarder
betyder også, at det er muligt at få adgang til at undersøge
standardens indhold og eventuelt ændre eller modificere den. En åben
standard kan løbende revideres i samspil mellem leverandører, brugere
og andre interessenter."

Eller Bruce Perrens:
http://perens.com/OpenStandards/Definition.html

Hilsen,