Herfra og videre (was: Fwd: [ffii] McCarthy wins in JURI)

On Wed, 18 Jun 2003 16:18:07 +0200, Carsten Svaneborg
<sslug@sslug> wrote:

>Det er en kvalifikation. ;*)
>
>Husk at MEPer heller ikke er økonomer eller jurister (borset fra i JURI)
>så en SMV der ringer og forklarer sine problemer med patenter på jordniveau,
>vil formodeligt tælle langt mere end hvis jeg kommer og ønsker at diskutere
>økonomisk teori.

>Godt!!   Første problem er organisering og kommunikation.

Jeg skrev igår morges off-list til "eksperterne" på swpat-området, men
har endnu ikke modtaget svar ( - hvorfor ?).

Jeg føler mig uanset grunden til de manglende svar nødsaget til at
gentage spørgsmålet her - det haster nemlig med et svar, og der er
ikke tid til at vente på at swpat-folket svarer, eller forklarer
hvorfor de ikke svarer...

-oOo-

Er der nogen der kan komme med eksempler og referancer til
EPO-udstedte software patenter?

Svaret skal bruges til at forklare en journalist på Politiken, som jeg
har haft en del korrenspodance med, om, hvad det er der vil kunne
patenteres efter indførelsen af swpat-direktivet, som jo grundliggende
er en legalisering af EPO's tidligere ulovlige praksis på oimrådet.

Ministeriets embedsmænd har bare fortalt politiken, at "software som
sådan" ikke vil kunne patenteres. For at noget kan patenteres, skal
det ha' en "teknisk effekt".

Ifølge EPO er det en "teknisk effekt" når software afvikles, og derfor
vil al software i realiteten kunne patenteres, såfremt det kan
afvikles.

Software der ikke kan afvikles, kender _jeg_ ikke nogle eksempler på!

Øvelsen går altså ud på, at få klarlagt hvad det er som KAN
patenteres, fremfor at blive lullet i søvn med vage definitioner af
hvad der IKKE kan patenteres...

Ministeriet må mao. redegøre for, hvad det er der _kan_ patenteres
iht. direktivet, istedet for at de konstant heviser til hvad der
_ikke_ kan patenteres.

Hvis der ikke er noget der kan patenteres iht. direktivet, som ikke
allerede kan patenteres idag, så er der jo ikke nogen grund til at
indføre direktivet!

Så noget _må_ altså kunne patenteres, og vi må nu be' politikerne om
at præcisere hvad dette "noget" er, hvis ikke det er software "der kan
afvikles og dermed har en teknisk effek". Det er dette jeg forsøger at
ruste Politiken til at ta' fat på.

Jeg håber der er nogle her på listen her der kan hjælpe, med eksempler
og referencer på software der er blevet patenteret af EPO, og takker
på forhånd for hjælpen.

Hilsen,
Erik L