Re: [ITPOLITIK] åbne standarder (was: Høringen i går

On Sun, 22 Jun 2003 11:26:37 +0200, Hans Christian Studt
<sslug@sslug> wrote:

>Hverken Keld eller Stig berører kravet om restriktioner omkring implementerings af en standard.
>Her tænker jeg på at det har været fremme at visse MS licenser specefikt forbyder anvendelse i forbindelse med OSS/FSS.
>
>Spørgsmålet er om tilsvarende restriktioner kunne forkomme i forbindelse med "åbne" standarder ?
>
>Forhindre Keld's eller Stig's definitioner tilstrækkeligt sådanne restriktioner i forbindelse med "åbne" standarder ?

Det er netop DFD's grundlag for ikke bare at adoptere DKUUG's
definion. Vor formand Peter Mogensen forklarede det sådan:

"Jeg er ikke enig i denne definition. For det første står der intet om
roylaty-frihed.
For det andet mener jeg ikke det bør være et krav at den er blevet til
i  en åben process under en standardiseringsorganisation. - blot den
bliver  vedligeholdt der. Ellers er der godtnok meget, der ikke er en
åben standard. TCP/IP f.eks."

-oOo-

Bruce Perrens har også gjort sig nogle tanker om standarder:
http://perens.com/OpenStandards/Definition.html

DKUUG/Kelds definition bygger så vidt jeg er orienteret på praksis og
anbefalinger fra internationale standardiseringsorganer, og er dermed
nok den mest "autoriserede" - men er det den "rigtige" ?

Hilsen,
Erik L.