Åbne standarder (Re:Høringen i går)

Stig Johansen <sslug@sslug> writes:

> Hvis vi lige spoler tiden lidt tilbage og tænker på dengang det var IBM mod
> resten af verdenen, så blev IBM engang dømt til at udlevere fyldestgørende
> dokumentation for deres SNA protokol.

[...]

> Man kan naturligvis frygte, at det virkelige motiv [ for MS ] er, at have
> færdigudviklede produkter klar på hylden, så man i perioden frem til
> konkurrenterne har tilsvarende produkter, er enerådene på markedet.

Ja.  Sådan virker alle softwarefirmaer...

> Nå, men i forbindelse med et udbud sidste år, brugte vi følgende definition
> af åbne standarder:
>
> The Buyer defines an Open Standard as:
> * Everyone has access to the specifications at no costs.
> * There are no license fees implied for the use of the standard.
> * The standards are approved (or in the process of being approved) through a
> recognised body such as W3C, OASIS or ISO.
> * At least three well-known software suppliers must have products meeting
> these standards.

Punkt fire er ikke i tråd med de første tre punkter som siger hvad et
firma skal leve op til for kunne kalde deres "standard" for en åben
standard.  De er første to er helt klare, og meget nemme at overholde:
Der er absolut ingen udgifter forbundet med dem.  Punkt tre er desværre
noget mere besværligt.

Men "at least three well-known software suppliers must have products
meeting these standards"...  Hvorfor tre? Hvad er definitionen af
"well-known"?  Punktet pålægger et firma at sørge for at _andre_ firmaer
bruger "standarden"...?  Hvordan skal de kunne det, fx. hvis det er en
nyudviklet "standard"?  Dette punkt er efter min mening direkte
skadeligt for nyudvikling.

> * Industry de facto standards where the Supplier and the Buyer mutually
> agree on including the standards.

Og hvad med det sidste punkt her?  Er det OK at standarden er
hemmeligholdt og patenteret, bare køber og sælger er enige om det?
Så er alle "standarder" jo åbne...

Efter min mening er de første tre punkter, og *kun* de første tre
punkter, en god definition af hvad en åben standard er.  Og så er de
lette at forklare til politikere.  ;-)
--
                                                    Jens Peter Secher
_DD6A 05B0 174E BFB2 D4D9 B52E 0EE5 978A FE63 E8A1 jpsecher get2net dk_