Re: [ITPOLITIK] Høringen i går

Carsten Svaneborg wrote:

> Der er så nogle biting f.eks. om standarden vedligeholdes af et konsortium
> eller af et enkelt firma osv. Men det finder jeg ikke så interessant. Hvis
> MS vil lave en åben standard så bør vi ikke kritisere dem for det, sålænge
> standarden er frit tilgængelig for alle, hvorfor den ikke kan bruges til
> at skabe barriere for interoperativitet, og derfor til at støtte
> monopoler.

Hvis vi lige spoler tiden lidt tilbage og tænker på dengang det var IBM mod
resten af verdenen, så blev IBM engang dømt til at udlevere fyldestgørende
dokumentation for deres SNA protokol.

Det var jo ok, men det betød, at IBM havde first mover fordelen, da de først
udgav dokumentationen når produkterne var færdige til salg.

(Ja, jeg kan fortælle andre historier om IBM, de har absolut ikke været
bedre end MS er i dag).

Hvor vil jeg hen med det?
Jo, jeg hørte fra MS engang sidste år, at man var i gang med at udvikle
nogle standarder sammen med IBM. Denne standard blev udviklet i lukket
forum, og man (MS) lovede, at standarden ville blive overgivet til W3C, når
den var færdig.

Baggrunden var (violin spil her?), at der ikke var grund til at blande for
mange ind i arbejdet, og dermed besværliggøre/forlænge dette.

Man kan naturligvis frygte, at det virkelige motiv er, at have
færdigudviklede produkter klar på hylden, så man i perioden frem til
konkurrenterne har tilsvarende produkter, er enerådene på markedet.

Nå, men i forbindelse med et udbud sidste år, brugte vi følgende definition
af åbne standarder:

The Buyer defines an Open Standard as:
* Everyone has access to the specifications at no costs.
* There are no license fees implied for the use of the standard.
* The standards are approved (or in the process of being approved) through a
recognised body such as W3C, OASIS or ISO.
* At least three well-known software suppliers must have products meeting
these standards.
* Industry de facto standards where the Supplier and the Buyer mutually
agree on including the standards.

Her kan i se, at især pin 3 forhindrer førstnævnte situation.

Jeg synes selv, det er et godt oplæg til en brugbar definition af åbne
standarder.

Jeg er meget ny her i sslug, men jeg går ud fra, vi formulerer vores
opfattelse af åbne standarder, og præsenterer det for det offentlige.

--
mvh
Stig Johansen