Re: [ITPOLITIK] Høringen i går

Gitte Wange wrote:
> Min generelle opfattelse af høringen er at selvom alle mener at åbne
> standarder er vejen frem så er der ingen der er enige om hvad åbne
> standarder dækker over!

Jeg er enig i at det er meget vigtigt at definere
hvad åben standard er.

(itpolitisk forening har svjh. skrevet et høringssvar for at forsøge
at få en definition af åben standard inkluderet til nogle offentlige
høring omkring IT strategi)

De vigtigste aspekt er at en åben standard kan bruges og implementeres
frit og betingelsesløst. Dvs. ingen krav til patentlicenser eller
NDA'er.  (RAND licenser betyder lukket standard)

Dette forudsætter fri adgang til fuldstændig dokumentationen af
standarden Dvs. at enhver kan få adgang til dokumentation omkring
hvordan standarden skal implementeres.

Der er så nogle biting f.eks. om standarden vedligeholdes af et konsortium
eller af et enkelt firma osv. Men det finder jeg ikke så interessant. Hvis
MS vil lave en åben standard så bør vi ikke kritisere dem for det, sålænge
standarden er frit tilgængelig for alle, hvorfor den ikke kan bruges til at
skabe barriere for interoperativitet, og derfor til at støtte monopoler.

Dette er også relevant i diskussionen omkring statens standard aftale.

Jeg har vist engang forslået at man inkludere i aftalen at enhver borger
eller virksomhed af leverandøren af software kan kræve at få dokumentation
omkring de standarder programmet anvender, hvis leverandøren siger at
programmet anvender åbne standarder.

Dvs. hvis MS sælger Word version X til det offentlige, og siger at word X
bruger en åben standard, så skal borgere og virksomheder kunne få
udleveret dokumentation således at de kan implementere word X standarden
og uhindret kommunikere med det offentlige med den software de ønsker at
anvende.

Dvs. hvis MS bruger XML (åben) men hemmelige schemata, så bør enhver
borger og virksomhed i DK kunne kræve at få disse schemata udleveret,
ellers er standarden jo effektivt lukket, fordi borgere og virksomheder
kan forhindres i at kommunikere med det offentlige.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk