Re: [ITPOLITIK] Høringen i går

Gitte Wange skrev:
On Wed, 18 Jun 2003 23:31:14 +0200
Steen Jensen <sslug@sslug> wrote:

Gitte Wange skrev:

On Wed, 18 Jun 2003 22:02:07 +0200
Steen Jensen <sslug@sslug> wrote:

Efter min opfattelse var høringskonferencen på Christiansborg om

open >source og åbne standarder i går en positiv oplevelse.

Alle var enige om, at åbne standarder er nødvendigt, og at der ikke

er>grund til, at alle kommuner og amter hver især skal genopfinde alt.>

I Århus Amt arbejdes der på forskellig vis, men eksempelvis havde

man>i Psykiatrien indført Star Offfice, og det havde givet nærmest halv>pris: efter erindringen 2.8 mio mod 5.2 mio ved MS Office. Man havde>ved samme lejlighed høstet nogle erfaringer omkring at få skabt

speciel kode i løbet af 14 dage, en hastighed man ikke kendte fra
closed software.

Som Morten Helveg Petersen udtrykte det, var han politiker og dermed
uden tilstrækkelig teknisk viden til at tage stilling til rent
konkrete detaljer, men han var interesseret i, at vi fik nogle
muligheder i og med, der arbejdes med åbne standarder.

Der blev sagt mangt og meget, og jeg noterede især ændrede signaler
fra MS's side med hensyn til noget mere åbenhed.

Med venlig hilsen

Steen

Jeg synes også konferencen som sådan var fremragende - det var
dejligt at få opfrisket de forskellige parters opfattelse af verden.

Det er jo rart når der er så mange mennesker samlet som er enige om
den samme ting: Åbne standarder er vejen frem. Så er mit spørgsmål
bare: Hvilke standarder?

Klaus Holse Andersen mener jo at XML er en standard - jeg vil mene
at XML er et sprog!

Klaus Holse Andersen mener at Shared Source == Open Source - der er
jeg heller ikke lige enig.

Flemming Bjerke spurgte ind til swpat problematikken - Mogens Kühn
svarede på ophavsrets problematikken.

Min generelle opfattelse af høringen er at selvom alle mener at åbne
standarder er vejen frem så er der ingen der er enige om hvad åbne
standarder dækker over! Og hvis der ikke laves nogle tiltag for at
få en afklaring/forståelse/enighed om det - så vil den danske stat
aldrig komme til at bruge *rigtige* åbne standarder.

Nej, og det blev da vist også nævnt som den vigtigste hindring.

Af nogen ja - andre havde en klar opfattelse af hvad de mente en åben
standard er (behøver jeg skrive at jeg ikke er enig?)

Måske kunne man hurtigst muligt lave en kobling mellem åbne
standarder og swpat og prøve ad den vej at forklare det til
politikerne? Åbne standarder er jo virkelig blevet et "in-ord" inde
på "Borgen"

Nej, du kan ikke koble åbne standarder og patenter. De to ting har intet med hinanden at gøre. Med mindre man absolut vil koble dem.

Hmmm ... ikke direkte måske. Men hvad hvis en åben standard kommer til
at bryde et patent?
Men nogle af de ting jeg har set der er blevet patenteret, kan man jo
dårligt trykke på Power-knappen på ens PC uden at bryde et swpat! Min pointe er bare at swpat kan ligge en masse hindringer i vejen for
åbne standarder i staten - og dem mener jeg vi bør gøre opmærksom på.
Nogen prøvede på at gøre det igår overfor Morten Helveg - men han er
politiker og kan selvfølgelig ikke udtale sig om den slags.

Det skal blive spændende og se hvad folk vil stille op hvis der bliver
stillet "åbne", patenterede XML formater til rådighed ...

Tja, for at modtage fjernsynssignaler skal jeg have et apparat, der indeholder adskilligt patenterede ting, men jeg køber et fjernsyn og ved at betale licens garanterer den danske stat mig, at jeg kan modtage signaler uden at skulle betale yderligere.
Så hvis staten forlanger åbne standarder, må virksomheder enten stille deres patenterede software til rådighed eller finde sig i, at steten sørger for noget andet.

Efter min opfattelse lægges der op til, at alle kan komme i kontakt
med offentlige institutioner uden, at der må stilles krav om, at du
skal anvende et bestemt fabrikat, eller at udveksling af informationer
på tværs af offentlige organisationer skal ske uden yderligere
bearbejdning. Konkret nævnte jeg, at for 25 år siden kunne det
daværende Skattedirektorat ikke modtage renteindberetning andet i
nogle ganske bestemte formater. Det gik gennem daværende
Datacentralen, der i form af CSC udtalte sig positivt. At KMD
(Kommunedata) desværre ikke er lige så fleksible leverer Hanstholm
Kommune jo et fint bevis på. Der kom flere gode eksempler på, at man i
Århus Amt har flere gode erfaringer med open source, men så længe du
ikke kan levere det videre, stopper vi i en blindgyde. De skal levere!
I min lille  artikel i Dank ITs Upgrade har jeg været en lille rundtur
i Open Source og påvist mange gode fungerende løsninger. En udvikling
på mindre end et år.

Jeg tror der er sket en hel del på 25 år (jeg hørte godt din fortælling
igår). Og ja det var hamrende besværligt dengang - og det vil blive
ligeså besværligt igen hvis ikke folk passer på! Hvilket alle vist
nikkede samtykkende til ved høringen.

[SNIP]

ps. Og efter min opfattelse var der en klar fornemmelse hos MS om, hvilken vej vinden blæser. Tonen var meget anderledes end på høringen
i oktober 2002.

Jeg var desværre ikke med til høringen i 2002 men har fra flere sider
hørt at Klaus Holse var mere afdæmpet igår end tidligere.
Om det er et udtryk for at MS blæser samme vej som vinden i salen
igår skal jeg ikke sidde her og filosofere over :-)

Med venlig hilsen
Gitte

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #13491

Med venlig hilsen

Steen