Re: [ITPOLITIK] Høringen i går

On Wed, 18 Jun 2003 23:31:14 +0200
Steen Jensen <sslug@sslug> wrote:

> Nej, og det blev da vist også nævnt som den vigtigste hindring.

Af nogen ja - andre havde en klar opfattelse af hvad de mente en åben
standard er (behøver jeg skrive at jeg ikke er enig?)

> Nej, du kan ikke koble åbne standarder og patenter. De to ting har
> intet med hinanden at gøre. Med mindre man absolut vil koble dem.

Hmmm ... ikke direkte måske. Men hvad hvis en åben standard kommer til
at bryde et patent?
Men nogle af de ting jeg har set der er blevet patenteret, kan man jo
dårligt trykke på Power-knappen på ens PC uden at bryde et swpat!
Min pointe er bare at swpat kan ligge en masse hindringer i vejen for
åbne standarder i staten - og dem mener jeg vi bør gøre opmærksom på.
Nogen prøvede på at gøre det igår overfor Morten Helveg - men han er
politiker og kan selvfølgelig ikke udtale sig om den slags.

Det skal blive spændende og se hvad folk vil stille op hvis der bliver
stillet "åbne", patenterede XML formater til rådighed ...

> [...]
> nogle ganske bestemte formater. Det gik gennem daværende
> Datacentralen, der i form af CSC udtalte sig positivt. At KMD
> (Kommunedata) desværre ikke er lige så fleksible leverer Hanstholm
> Kommune jo et fint bevis på. Der kom flere gode eksempler på, at man i
> Århus Amt har flere gode erfaringer med open source, men så længe du
> ikke kan levere det videre, stopper vi i en blindgyde. De skal levere!
> I min lille  artikel i Dank ITs Upgrade har jeg været en lille rundtur
> i Open Source og påvist mange gode fungerende løsninger. En udvikling

Jeg tror der er sket en hel del på 25 år (jeg hørte godt din fortælling
igår). Og ja det var hamrende besværligt dengang - og det vil blive
ligeså besværligt igen hvis ikke folk passer på! Hvilket alle vist
nikkede samtykkende til ved høringen.

[SNIP]

> ps. Og efter min opfattelse var der en klar fornemmelse hos MS om,
> hvilken vej vinden blæser. Tonen var meget anderledes end på høringen
> i oktober 2002.

Jeg var desværre ikke med til høringen i 2002 men har fra flere sider
hørt at Klaus Holse var mere afdæmpet igår end tidligere.
Om det er et udtryk for at MS blæser samme vej som vinden i salen
igår skal jeg ikke sidde her og filosofere over :-)

Med venlig hilsen
Gitte