Re: [ITPOLITIK] Høringen i går

Gitte Wange skrev:
On Wed, 18 Jun 2003 22:02:07 +0200
Steen Jensen <sslug@sslug> wrote:

Efter min opfattelse var høringskonferencen på Christiansborg om open source og åbne standarder i går en positiv oplevelse.
Alle var enige om, at åbne standarder er nødvendigt, og at der ikke er
grund til, at alle kommuner og amter hver især skal genopfinde alt.

I Århus Amt arbejdes der på forskellig vis, men eksempelvis havde man
i Psykiatrien indført Star Offfice, og det havde givet nærmest halv
pris: efter erindringen 2.8 mio mod 5.2 mio ved MS Office. Man havde
ved samme lejlighed høstet nogle erfaringer omkring at få skabt
speciel kode i løbet af 14 dage, en hastighed man ikke kendte fra
closed software.

Som Morten Helveg Petersen udtrykte det, var han politiker og dermed uden tilstrækkelig teknisk viden til at tage stilling til rent
konkrete detaljer, men han var interesseret i, at vi fik nogle
muligheder i og med, der arbejdes med åbne standarder.

Der blev sagt mangt og meget, og jeg noterede især ændrede signaler
fra MS's side med hensyn til noget mere åbenhed.

Med venlig hilsen

Steen

Jeg synes også konferencen som sådan var fremragende - det var dejligt
at få opfrisket de forskellige parters opfattelse af verden.

Det er jo rart når der er så mange mennesker samlet som er enige om den
samme ting: Åbne standarder er vejen frem. Så er mit spørgsmål bare:
Hvilke standarder?

Klaus Holse Andersen mener jo at XML er en standard - jeg vil mene at
XML er et sprog!

Klaus Holse Andersen mener at Shared Source == Open Source - der er jeg
heller ikke lige enig.

Flemming Bjerke spurgte ind til swpat problematikken - Mogens Kühn
svarede på ophavsrets problematikken.

Min generelle opfattelse af høringen er at selvom alle mener at åbne
standarder er vejen frem så er der ingen der er enige om hvad åbne
standarder dækker over! Og hvis der ikke laves nogle tiltag for at få en
afklaring/forståelse/enighed om det - så vil den danske stat aldrig
komme til at bruge *rigtige* åbne standarder.

Nej, og det blev da vist også nævnt som den vigtigste hindring.

Måske kunne man hurtigst muligt lave en kobling mellem åbne standarder og swpat og prøve ad den vej at forklare det til politikerne? Åbne standarder er jo virkelig blevet et "in-ord" inde på "Borgen"

Nej, du kan ikke koble åbne standarder og patenter. De to ting har intet med hinanden at gøre. Med mindre man absolut vil koble dem.

Efter min opfattelse lægges der op til, at alle kan komme i kontakt med offentlige institutioner uden, at der må stilles krav om, at du skal anvende et bestemt fabrikat, eller at udveksling af informationer på tværs af offentlige organisationer skal ske uden yderligere bearbejdning.
Konkret nævnte jeg, at for 25 år siden kunne det daværende Skattedirektorat ikke modtage renteindberetning andet i nogle ganske bestemte formater. Det gik gennem daværende Datacentralen, der i form af CSC udtalte sig positivt. At KMD (Kommunedata) desværre ikke er lige så fleksible leverer Hanstholm Kommune jo et fint bevis på.
Der kom flere gode eksempler på, at man i Århus Amt har flere gode erfaringer med open source, men så længe du ikke kan levere det videre, stopper vi i en blindgyde. De skal levere!
I min lille artikel i Dank ITs Upgrade har jeg været en lille rundtur i Open Source og påvist mange gode fungerende løsninger. En udvikling på mindre end et år.

Med venlig hilsen

Steen

ps. Og efter min opfattelse var der en klar fornemmelse hos MS om, hvilken vej vinden blæser. Tonen var meget anderledes end på høringen i oktober 2002.

Med venlig hilsen Gitte

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #13489