Re: [ITPOLITIK] Høringen i går

On Wed, 18 Jun 2003 22:02:07 +0200
Steen Jensen <sslug@sslug> wrote:

> Efter min opfattelse var høringskonferencen på Christiansborg om open
> source og åbne standarder i går en positiv oplevelse.
> Alle var enige om, at åbne standarder er nødvendigt, og at der ikke er
> grund til, at alle kommuner og amter hver især skal genopfinde alt.
>
> I Århus Amt arbejdes der på forskellig vis, men eksempelvis havde man
> i Psykiatrien indført Star Offfice, og det havde givet nærmest halv
> pris: efter erindringen 2.8 mio mod 5.2 mio ved MS Office. Man havde
> ved samme lejlighed høstet nogle erfaringer omkring at få skabt
> [...]

Jeg synes også konferencen som sådan var fremragende - det var dejligt
at få opfrisket de forskellige parters opfattelse af verden.

Det er jo rart når der er så mange mennesker samlet som er enige om den
samme ting: Åbne standarder er vejen frem. Så er mit spørgsmål bare:
Hvilke standarder?

Klaus Holse Andersen mener jo at XML er en standard - jeg vil mene at
XML er et sprog!

Klaus Holse Andersen mener at Shared Source == Open Source - der er jeg
heller ikke lige enig.

Flemming Bjerke spurgte ind til swpat problematikken - Mogens Kühn
svarede på ophavsrets problematikken.

Min generelle opfattelse af høringen er at selvom alle mener at åbne
standarder er vejen frem så er der ingen der er enige om hvad åbne
standarder dækker over! Og hvis der ikke laves nogle tiltag for at få en
afklaring/forståelse/enighed om det - så vil den danske stat aldrig
komme til at bruge *rigtige* åbne standarder.

Måske kunne man hurtigst muligt lave en kobling mellem åbne standarder
og swpat og prøve ad den vej at forklare det til politikerne? Åbne
standarder er jo virkelig blevet et "in-ord" inde på "Borgen"

Med venlig hilsen
Gitte