Re: [ITPOLITIK] Re: Gravøl for fri softwarepå Den Blå Hund i aften kl. 20:30

Erik Lange skriver:

> Det er ikke kvantiteten af it-politisk aktive foreninger der kan gøre
> en forskel, men kvaliteten af disse.

[ Hertil svarer Donald: ]

Hvis du har ret, så skal vi stramme os meget an. Bedømme kvaliteten af
de referencer, der findes, finde modstandernes argumenter frem og
arbejde dem igennem.

> Ovenstående er naturligvis ikke møntet på nogen personligt... det er
> bare nogle personlige observationer - please, correct me if I'm wrong.
>
> United we stand,  divided we fall ... or fell.

Well, hmmm, Quality United, det ser ud som om det er et vanskeligt
problem. Somme tider har en og anden en så stringent tanke, at den
udelukker alle praktiske handlemuligheder som useriøse.

Som interesse-organisation skal vi melde os, quality eller ej, og så
skal vi argumentere så godt som muligt, og så lidt til. Jeg tror
ikke, at vi skal gøre os håb om at kunne trænge igennem på grund af
saglighed alene eller interesse alene.

> I DFD diskuterer vi netop nu i bestyrelsen, om vi skal forsøge at
> arrangere en eller anden form for høring med forskellige politikere
> ang. swpat - er der nogen der vil være med til at forsøge og gøre en
> forskel ?

Jeg vil gerne hjælpe til efter bedste evne. Det vigtigste perspektiv for
mig er demokrati-modellen og forhistorierne. Jeg er bange for at blive
skældt ud for at have paranoia (:-), men der er fx. den klassiske
historie om Singer Symaskinerne, som forbedrede levestandarden for
millioner af små, fattige amerikanske familier, efter at patentet udløb,
altså.

Og så er der James Bessen og Erik Maskin. Er der andre forskere, som har
argumenteret i den retning? Jo, synspunktet er faktisk repræsenteret på
det site, der handlede om IT-lovgivning, kapitel 6.

Jeg er også bange for, at vi bliver uvenner med Carsten Svaneborg, hvis
vi siger, at det ikke er så nemt at se de stærke argumenter på
softwarepatenter.dk.

Erik Lange har vist været inde i en ordstrid om kopiering, kunstner
støtte og copyright. Det skal forstås, at man skal respektere ophav
m.v.

Hilsen