Re: Gravøl for fri software på Den Blå Hund i aften kl. 20:30

On Tue, 17 Jun 2003, Martin Wahlén wrote:

> STOP vi har inte fått softwarepatenter än!

Det er ikke rigtigt. Vi har masser af softwarepatenter - i Europa.
Dels kommer de her ved at der er udstedt ca. 20.000 de sidste par år i
Europa. Godt nok er de ikke udstedt som softwarepatenter, men de vil
kunne håndhæves som softwarepatenter på et senere tidspunkt.

Et godt eksempel er mp3-patentet som ikke er beskrevet som software,
men blot beskrevet som en metode. Det er det trick man bruge for at
udtage softwarepatenter i Europa for tiden.

Dernæst er det ikke særligt væsentligt om et softwarepatentet er
gældende i Europa alene. Hvis blot et softwarepatent er gældende i et
af de større industrielle lande, er det i princippet gældende i resten
af verden. Hvis et patent er gældende i fx USA, betyder det reelt at
du ikke kan distribuere din software frit. Der vil hele tiden være
mindst et land hvor du ikke kan distribuere din software, og så er du
egentlig ligevidt.

Til slut er det sådan at førnævnte lov godt nok ikke er vedtaget i
Plenum, men hvad pokker ser du i sol-måne-og-stjerne for at det ikke
bliver det? Når først det er vedtaget i ITRE med 70% stemmer, så kan
jeg ikke se at det ikke bliver det i Plenum - de følger jo bare efter.

Fri software er idag kun brugbart indenfor områder hvor patenthaverne
ikke har gjort deres krav gældende. Overfor enkelte har fx RSA og
Unisys gjort deres gældende, og jeg kan ikke se noget der skulle
bremse denne udvikling. Dermed er fri software en død sild.

Det der sker er at de forskellige frie udvikler får nogle trusler fra
nogle der har patenter. Disse udviklere vil så stoppe deres udvikling
fordi de ikke økonomisk kan magte at føre en sag. Som eksempler til
dette er det nemmest at nævne GnuPG (RSA) og gd-lib (Unisys).

Jeg ville at ønske at nogen sagde mig imod, for jeg kan ikke se nogen
reel fremtid for fri software mere.

Den ene og den anden politiker stiller sig frem og siger at fri
software er noget der skal satses på, samtidigt med at de stemmer for
softwarepatenter. Jeg har prøvet at gøre opmærksom på det mange gange,
men de kan stadig ikke se at der er et problem. Hvorfor politikerne
stemmer for kan jeg ikke begribe, men det må være noget med at det
enten giver flere stemmer eller at de mener at det bekommer samfundet
bedst. Det giver ikke mening...

mvh/hans
If creativity is the field, copyright is the fence.
					-- John Oswald